• CDP/

NORDEN VISAR VÄGEN FÖR KLIMATÅTGÄRDER I STÄDER I EUROPA NÄR CDP:S LISTA ÖVER 2023 ÅRS STÄDER OFFENTLIGGÖRS

Report this content
  • Nordiska städer i framkant, står för mer än hälften av CDP:s A-listade städer i kontinentala Europa för 2023
  • Nästan en femtedel av de europeiska städer som CDP har bedömt i år hamnar på A-listan
  • 80% av Europas A-lista består av kommuner med mindre än 1 miljon invånare
  • Städer på A-listan rapporterar fyra gånger så många begränsnings- och anpassningsåtgärder som städer utanför A-listan

Nordiska städer är ledande inom miljöredovisning och miljöåtgärder i Europa, med 12 städer i Danmark, Sverige, Norge, Finland och Island på CDP:s prestigefyllda A-lista för 2023 - vilket motsvarar mer än hälften (54 %) av det totala antalet städer på hela kontinenten som får utmärkelsen.

Sammanlagt 22 städer i kontinentala Europa har idag utsetts till ledare för sin miljötransparens och sina miljöåtgärder, en ökning från 21 städer förra året. Globalt erkänner 2023 Cities A List 119 städer världen över som klimatledare, varav många återvänder till "A-listan", vilket visar att åtgärder för att hantera klimatförändringarna börjar bli mainstream för många av världens stadsområden.

För Norden innehåller 2023 års lista de återkommande städerna Oslo i Norge, Vanda i Finland, Malmö i Sverige och Helsingör i Danmark. Både huvudstäder och mindre städer finns med på årets A-lista, och 80 % av Europas A-lista består av städer med färre än 1 miljon invånare - vilket visar att städer inte behöver ha samma omfattande resurser och finansiering som större huvudstäder för att visa miljöledarskap.

Den sjätte årliga Cities A List som publiceras av CDP - den ideella organisation som driver världens miljöredovisningssystem för företag, städer, stater och regioner - hyllar städer som erkänts som globala miljöledare. Detta genom transparens, ambition och djärva åtgärder för att hantera klimatförändringarna; en del av de många kriterier som städerna måste uppfylla för att få A.

Nya CDP-data visar att 80 % av världens städer står inför klimatrisker, och att 70 % förväntar sig att dessa risker kommer att bli mer intensiva, och därför är samordnade klimatåtgärder från deras sida avgörande. Alla städer på A-listan har utsläppsminskningsmål som inkluderar ett långsiktigt (till 2050) netto-noll-mål eller ett mål på medellång sikt som är anpassat till en rättvis fördelning för att begränsa uppvärmningen till 1,5˚C. Städerna måste också offentliggöra miljödata genom CDP-ICLEI Track-systemet, ha en stadsomfattande utsläppsinventering och en klimathandlingsplan.

Dessutom måste städer på CDP:s A-lista ha genomfört en klimatrisk- och sårbarhetsanalys (CRVA) - och ha publicerat en klimatanpassningsplan för att visa hur de hanterar klimatrisker.

I Europa fick 112 städer som rapporterade genom CDP-ICLEI Track poäng av CDP, och nästan 20 % (22 städer) fick A. Detta placerar Europa långt över det globala genomsnittet för klimatledarskap i städer - 13 % av rapporterande städer i världen fick A. De globala städerna på 2023 års A-lista omfattar alla kontinenter, såväl stora som små stadsområden, och inkluderar Denver (USA), Mexico City (Mexiko), Kapstaden (Sydafrika), Quezon City (Filippinerna) och Canberra (Australien).

Många städer bygger vidare på sina miljöåtgärder och gör dem till en integrerad del av sin verksamhet. Detta återspeglas i det växande antalet städer som konsekvent får ett "A", trots att poängkriterierna har skärpts. Nästan två tredjedelar av Europas städer på A-listan återvänder till A-listan för åtminstone det andra året i rad.

Maxfield Weiss, CDP Europas verkställande direktör, sade:

"2023 har varit ett år med nya temperaturrekord och extrema väderförhållanden, vilket gör det mer uppenbart än någonsin att städerna befinner sig i frontlinjen av miljökrisen. Men de är också en integrerad del av lösningarna och CDP A List erbjuder en sällsynt glimt av hopp genom att fira dem som leder genom exempel med konkreta och effektiva åtgärder för att ta itu med de många utmaningar som våra stadsområden nu står inför.

"Det är särskilt uppmuntrande att se så många mindre städer på årets Europe A List, vilket visar att man inte behöver ha stora ekonomiska resurser för att gå i bräschen för miljörapportering och miljöåtgärder. Nu måste städerna påskynda sina ansträngningar för att nå netto noll - och som ett första steg på deras miljöresa måste vi se många fler som redovisar enligt CDP-ICLEII-spåret under de kommande åren."

CDP A-lista Städer i Europa: Aten, Barcelona, Köpenhamn, Guimarães,
Helsingör, Lund, Madrid, Malmö, Mannheim, Milano, Münster, Oslo, Paris, Reykjavík, Saragossa, Stockholm, Tammerfors, Trondheim, Turin, Åbo, Uppsala, Vanda

Nordiska städers klimatledarskap i praktiken

CDP-analysen visar att städer på A-listan rapporterar att de vidtar fyra gånger så många begränsnings- och anpassningsåtgärder som städer utanför A-listan. Till exempel:

• Kommuner samarbetar för att anpassa sig till sin föränderliga miljö. Den lilla staden Helsingør i Danmark fokuserar sina anpassningsåtgärder på att förbereda sig för stigande havsnivåer efter att tidigare stormar orsakat betydande skador på bebyggda kustområden. Tillsammans med den närliggande staden Hundested har Helsingør utarbetat en gemensam kustskyddsplan för Danmarks nordkust, med det övergripande målet att skydda mot kronisk och akut erosion under de kommande 50 åren.
  • Den finska staden Vantaa fokuserar på att installera gröna tak och väggar. Dessa ger ekosystemtjänster i stadsområden, inklusive förbättrad dagvattenhantering, bättre reglering av byggnadstemperaturer, minskade urbana värmeöeffekter och mer livsmiljö för urbana vilda djur.
  • Stockholm tar ett viktigt steg mot att använda sina resurser bättre genom att göra det obligatoriskt för hushållen att slänga sitt matavfall separat. Matavfallet kan sedan behandlas biologiskt och omvandlas till biogas (ett förnybart bränsle för bussar, lastbilar och bilar) och till biogödsel som används som växtnäring i åkermark och skogsmark.
  • Sedan 2019 har Oslo restaurerat 260 hektar myrar, som förhindrar översvämningar och absorberar vattenavrinning. Man planerar att utveckla naturbaserade lösningar och återställa minst en mosse per år framöver, i samarbete med nationella naturförvaltningsmyndigheter.

- SLUTSATSER -

Anmärkningar till redaktörerna

För att få betyget A måste en stad bland annat redovisa sina utsläpp offentligt via CDP-ICLEI Track, ha en stadsövergripande utsläppsinventering och ha publicerat en klimathandlingsplan. Poängkriterierna för utsläppsminskningsmålen har stärkts i en strävan att anpassa dem till vetenskapligt baserade klimatmål. En stad på A-listan måste också genomföra en klimatrisk- och sårbarhetsanalys (CRVA) och ha ett klimatanpassningsmål för att visa hur den ska anpassa sig till klimatrisker.

CDP:s Cities A List är utformad för att uppmuntra och stödja städer att öka sina klimatåtgärder och ambitioner, och baseras på miljödata som offentliggörs genom CDP-ICLEI Track. CDP har fyra poängskalor för städernas klimatåtgärder: Disclosure (D/D-), Awareness (C/C-), Management (B/B-) och Leadership (A/A-), där städer som får ett A på Leadership-nivå hamnar på A-listan. Städerna tenderar att förbättra sina resultat över tid, men behöver mer resurser - särskilt de i utvecklingsländer som står i frontlinjen för klimatförändringarna - för att kunna rapportera och öka sina ambitioner när det gäller begränsning av och anpassning till klimatförändringarna.

Besök CDP:s portal för öppna data för mer information om klimatåtgärder i städer, delstater och regioner.

2023 Cities A List i sin helhet:

Köpenhamns kommun Danmark
Kadıköy Türkiye
Afrika
Staden Kapstaden Sydafrika

För mer information eller för att boka exklusiva intervjuer, vänligen kontakta

Om CDP
CDP är en global ideell organisation som driver världens system för miljöredovisning för företag, städer, delstater, regioner och offentliga myndigheter. CDP grundades 2000 och arbetar med mer än 740 finansinstitut med över 136 biljoner dollar i tillgångar och var pionjär med att använda kapitalmarknader och företagsupphandling för att motivera företag att redovisa sin miljöpåverkan, minska utsläppen av växthusgaser, skydda vattenresurser, skydda skogar och eliminera plastföroreningar och avfall. Över 24 000 organisationer runt om i världen redovisade data genom CDP 2023, inklusive mer än 23 000 företag - inklusive noterade företag värda två tredjedelar av det globala börsvärdet - och över 1 100 städer, stater och regioner. CDP är helt i linje med TCFD och har den största miljödatabasen i världen, och CDP:s resultat används i stor utsträckning för att driva investerings- och upphandlingsbeslut mot en koldioxidfri, hållbar och motståndskraftig ekonomi. CDP är en av grundarna till Science Based Targets initiative, We Mean Business Coalition, The Investor Agenda och Net Zero Asset Managers initiative. Besök cdp.net eller följ oss på @CDP för mer information.