Pressen på företag att rapportera miljödata ökar

I miljöorganisationen CDP:s årliga Non-Disclosure-kampanj sluter nu allt fler tunga investerare upp för att få företag att redovisa sin klimatpåverkan. Bakom kampanjen står finansiella jättar som Alecta, Carnegie Fonder och Handelsbanken Fonder. Tillsammans förvaltar de 168 investerarna som står bakom uppropet tillgångar på 145 000 miljarder kronor. En ekonomisk kraft som uppmanar storföretagen att göra mer för att minska sin påverkan på klimatet.

En grupp på 168 investerare, däribland Alecta, Carnegie Fonder, East Capital Asset Management, Handelsbanken Fonder och Amundi, uppmanar nu företag med stor miljöpåverkan att lämna ut uppgifter via CDP, den ideella plattformen för miljöredovisning. Årets kampanj lockade till sig ett rekordstort stöd från investerare med en ökning på 56 % jämfört med förra året.

De 1 320 företag som nu pressas på att rapportera sina miljödata har ett globalt marknadsvärde på över 238 000 miljarder kronor och beräknas tillsammans släppa ut mer än 4 700 megaton koldioxidekvivalenter per år, vilket motsvarar mer än hela EU1.

CDP:s kampanj "2021 Non-Disclosure Campaign", syftar till att öka miljötransparensen hos företag som antingen aldrig har lämnat information eller slutat lämna information via CDP. CDP:s plattform är världens största miljödatabas. I den redovisas hur företag och regeringar arbetar med miljöförändringar. Något som blir allt viktigare för investerare.

Med 168 investerare från 28 länder har årets kampanj stöd av 56 procent fler organisationer än förra året. Detta återspeglar den ökande drivkraften, särskilt inför COP26, för nettonoll-åtaganden och investeringar i hållbara produkter. För att uppfylla sina åtaganden behöver investerarna tydlig miljöinformation från storföretagen så att de kan förstå och hantera sin finansiering.

Förra årets kampanj resulterade i den högsta svarsfrekvensen hittills, med två gånger så många företag som under 2019. Den visade också att företagen är mer än dubbelt så benägna att lämna ut uppgifter via CDP när de är direkt uppmanade av investerare att göra det.

I årets kampanj uppmanas företag som AAK AB, ICA Gruppen, Volvo Group och Spotify att redovisa sina miljödata till CDP. På listan finns även NIBE Industrier, Netflix, Alibaba Group, Rio Tinto och Prada.

I år har en femtedel (20 %) av de 1 320 företagen redan lämnat uppgifter inom ett av områdena som CDP arbetar med: klimatförändringar, avskogning eller vattensäkerhet. Dessa företag inkluderas

fortfarande i uppropet eftersom de ännu inte redovisar uppgifter inom alla tre områden.

Carina Silberg, chef för bolagsstyrning och hållbarhet på Alecta, säger:

”Alecta är en av de grundande medlemmarna i den av FN sammankallade Net-Zero Asset Owners Alliance, vilket understryker vårt åtagande att sträva efter en koldioxidneutral investeringsportfölj till 2050. Att ha tillgång till transparent och robust klimatinformation är en förutsättning för att vi ska kunna följa våra framsteg på denna resa, och ett fokus i vårt engagemang med holdingbolag. Vi anser att CDP:s kampanj för Non-Disclosure utgör en utmärkt möjlighet att uppnå detta mål, eftersom syftet är att rikta in sig på specifika företag som inte har offentliggjort sina miljöuppgifter.”

Laurent Babikian, Director Capital Markets på CDP Europe, kommenterade:

Investerarnas engagemang är avgörande för att driva på offentliggörandet, och offentliggörandet är det första steget till miljöåtgärder. Klimatförändringar, avskogning och vattenförsörjning utgör väsentliga risker för investeringar, och företag som inte redovisar sin påverkan riskerar att halka efter sina konkurrenter när det gäller tillgången till kapital.

Som kampanjen årligen visar behöver investerare avgörande uppgifter som är konsekventa, jämförbara och omfattande. För att göra detta möjligt och stödja investerarna i att fastställa och uppfylla sina egna ambitioner om nettonollresultat förväntar de sig att företagen fullt ut engagerar sig i TCFD-anpassade standarder för miljöinformation och miljörapportering. Det gläder oss att årets kampanj har uppnått rekordhöga nivåer av investerarstöd. COVID-19-pandemin har gjort det tydligt för investerarna att behovet av att möta globala systemrisker som klimatförändringarna ökar. Vinden vänder snabbt mot företag som inte tar hänsyn till investerarnas krav."

Investerare kommer att kontakta företagen under sommaren under tiden som CDP:s informationssystem är öppet. Företagen kommer att uppmanas att lämna sina svar till investerarna via CDP:s onlinesystem.

• En fullständig lista över de företag som kampanjen riktar sig till finns här. Observera att vissa företag kanske redan rapporterar data inom ett eller flera områden.
  • CDP:s kampanj för att inte lämna ut information löper parallellt med deras årliga begäran om utlämnande av information. Den årliga begäran om information till investerare skickas ut av CDP och godkänns av deras investerare som undertecknat den, men kräver inget direkt engagemang från investerare. Non-Disclosure-kampanjen ger däremot investerare möjlighet att direkt uppmana företag att redovisa sina miljödata. CDP ger stöd, men det direkta engagemanget leds av investerarna. Den årliga begäran om offentliggörande har pågått sedan 2002, medan denna kampanj har pågått sedan 2017.
  • Investerare som är involverade i CDP:s kampanj mot offentliggörande av information räknas som aktiva inom fokusområdet företagsengagemang i The Investor Agenda.

För mer information eller exklusiva intervjuer, vänligen kontakta:

Om CDP
CDP är en global ideell organisation som driver ett system för miljöredovisning för företag, städer, delstater och regioner. CDP grundades år 2000 och arbetar med över 590 investerare. CDP var pionjär när det gäller att använda kapitalmarknader och upphandlingar för att motivera företag att redovisa sin miljöpåverkan och minska utsläppen av växthusgaser samt skydda vattenresurser och skogar. Över 10 000 organisationer runt om i världen rapporterade uppgifter via CDP under 2020, däribland mer än 9 600 företag som är värda mer än 50 % av det globala börsvärdet, och över 940 städer, delstater och regioner, som tillsammans representerar en befolkning på över 2,6 miljarder människor. Därmed har CDP världens största miljödatabas som dessutom är helt TCFD-anpassad. CDP -betyg används i stor utsträckning för att styra investerings- och upphandlingsbeslut mot en koldioxidfri, hållbar och motståndskraftig ekonomi. CDP är en av grundarna till Science Based Targets Initiative, We Mean Business Coalition, The Investor Agenda och Net Zero Asset Managers Initiative. Besök cdp.net eller följ oss på @CDP och på LinkedIn för att få veta mer.

1https://www.eea.europa.eu/highlights/eu-greenhouse-gas-emissions-kept#:~:text=Total%20utsläpp%20av%20växthusgaser%20i,utan%20 Storbritannien%20var%20202020,7%2020%25.