Cedergrenska AB publicerar bokslutskommuniké samt ger en prognos för kommande räkenskapsår

Bokslutskommuniké, juli 2023 - juni 2024
April – juni 2024

• Rörelsens intäkter uppgick till 241 715 KSEK (224 616).
  • Rörelseresultat (EBITA) uppgick till 17 862 KSEK (6 123).
  • EBITA-marginalen uppgick till 7,4 procent (2,7).
  • Justerat rörelseresultat (EBITA) uppgick till 17 862 KSEK (6 330).
  • Justerad EBITA-marginal uppgick till 7,4 procent (2,8).
  • Justerat nettoresultat med återförda goodwillavskrivningar uppgick till 15 864 KSEK
    (5 324).
  • Justerat resultat per aktie, med återförda goodwillavskrivningar, före utspädning för fjärde kvartalet var 1,37 SEK (0,46).

Juli 2023 - juni 2024

• Rörelsens intäkter uppgick till 907 920 KSEK (878 671).
  • Rörelseresultat (EBITA) uppgick till 56 215 KSEK (39 833).
  • EBITA-marginalen uppgick till 6,2 procent (4,5).
  • Justerat rörelseresultat (EBITA) uppgick till 56 215 KSEK (37 827).
  • Justerad EBITA-marginal uppgick till 6,2 procent (4,3).
  • Justerat nettoresultat med återförda goodwillavskrivningar uppgick till 43 772 KSEK
    (27 645).
  • Justerat resultat per aktie, med återförda goodwillavskrivningar, före utspädning för perioden var 3,77 SEK (2,38).
  • Styrelsen föreslår årsstämman en utdelning om 57 öre per aktie, motsvarande en total utdelning om 6 568 KSEK och 100 procent av rapporterad nettovinst.

”Justerat” innebär att poster av engångskaraktär är återförda.

Väsentliga händelser under rapportperioden

• Den 2 april tillträddes Margarethaskolans grundskola i Knivsta kommun med cirka 225 elever i årkurs F-9.
  • Den 2 april förvärvades 90,1 procent av aktierna i skolmatbolaget David Ebbesen AB (numera Cedergrenska Mat AB).
  • I ett pressmeddelande den 21 maj meddelades förvärvet av Nyköpings Enskilda Gymnasium. Gymnasieskolan bedriver de tre högskoleförberedande programmen Ekonomi-, Naturvetenskap- och Samhällsvetenskapsprogrammet för drygt 500 elever. Förvärvet innebär etablering i ett nytt geografiskt kluster.
  • I ett pressmeddelande den 22 maj meddelandes förvärvet av Psykologigymnasiet i Solna kommun, en växande del av Stockholm. Psykologigymnasiet har bedrivit utbildning sedan 2007 och erbjuder de två högskoleförberedande programmen Ekonomi- och Samhällsvetenskapsprogrammet med cirka 200 elever.

Väsentliga händelser efter rapportperioden

• En stabil ekonomisk situation föranleder bolaget att föreslå en utdelning om 57 öre per aktie vid närmast kommande bolagsstämma för räkenskapsåret 23/24.
  • Cedergrenska ger normalt inga prognoser för den framtida ekonomiska utvecklingen, men mot bakgrund av den trygghet bolaget nu ser för räkenskapsåret 24/25 ger bolaget en prognos om en tillväxt i omsättningen på minst 10 procent, en EBITA marginal på minst sex procent samt en goodwilljusterad nettovinst per aktie på minst 4 SEK.
  • Bolaget har tillsatt en intern arbetsgrupp för att adressera koncernens överskottskapital. Med hänsyn taget till tillväxtmålet, målet om långsiktig nettoskuldsättning, kravet att optimera likviditetshanteringen och behovet av löpande investeringar i skolorna, ser bolaget att det finns ett överskottskapital i koncernen som måste hanteras. Per sista juni 2024 har bolaget en kassa på 61,7 MSEK.
  • Cedergrenska har under juli månad erhållit tillstånd att starta en grundskola i Täljöviken i Österåker kommun, efter att bolaget framgångsrikt genomgått ägar- och ledningsprövning samt etableringskontroll. Planerna på att starta en ny F-6-skola i ett tillväxtområde i kommunen fortlöper med fastighetsbolag och om rätt förutsättningar ges kommer den stå färdig tidigast hösten 2026.
  • Den 1 juli tillträddes Nyköpings Enskilda Gymnasium.
  • Den 1 juli tillträddes Psykologigymnasiet.

Vd-ord
Verksamhetsårets sista kvartal visar god efterfrågan på våra utbildningar, goda marginaler och starka kassaflöden.

Under det fjärde kvartalet steg omsättningen till 241 715 KSEK (224 616), vilket är en tillväxt om 7,6 procent på årsbasis. Det är främst förvärven av Margarethaskolans grundskola och ökad skolpeng som förklarar tillväxten. Den justerade EBITA-marginalen var 7,4 procent jämfört med 2,7 procent föregående år. Resultatet påverkas positivt av generellt god kostnadskontroll samt att de väsentliga delarna i effektiviserings­programmet har implementerats och börjat ge effekt.

Margarethaskolans grundskola blev en del av Cedergrenska under kvartalet. Skolan är belägen i Knivsta kommun och har tidigare drivits av ett föräldrakooperativ som den enda friskolan i kommunen. Det är fantastiskt roligt att välkomna skolan till den Cedergrenska koncernen och vi ser fram emot många givande samarbeten framöver.

Samarbete är en viktig del i Cedergrenskas affärsmodell och bidrar starkt till kvalitet. Under året har professionsgrupper med skolledare från hela koncernen, elevhälsomedarbetare och förstelärare bytt erfarenheter och utvecklats tillsammans. Vi har även genomfört koncern­övergripande kompetenshöjande insatser för att säkerställa att all undervisning fokuserar på det som har störst effekt på elevernas kunskaps­utveckling. Tillsammans utvecklas vi och lär av varandra.

Även skolmatbolaget David Ebbesen AB, numera Cedergrenska Mat AB, blev en del av koncernen under kvartalet. Genom förvärvet integreras en tidigare extern och lönsam leverantör in i koncernen, vilket säkerställer leverans av näringsrik mat helt utan halvfabrikat, för våra barn och elever samtidigt som koncernens ekonomi stärks. Skolmåltiden är en viktig grundpelare för barnens och elevernas kunskapsinhämtning likväl som välmående och jag är stolt över denna satsning.

Som ett fortsatt led i effektiviseringsprogrammet har satsningen på Cedergrenska Lokalvård skett, med målet att skolornas lokalvård ska ske i egen regi i högre grad. Genom satsningen säkerställer vi en högre kvalitet i våra pedagogers, barns och elevers viktiga arbetsmiljö.

Under kvartalet lades även grunden för ett nytt inspirerande projekt på en av våra gymnasieskolor – Mentorspace. Mentorspace är en unik miljö där idéer blir verklighet genom praktiskt arbete med modern utrustning. Genom workshops och föreläsningar möts elever och erfarna mentorer från näringsliv och universitet för att diskutera och utveckla idéer. Ledda av professor emeritus Mark Smith, som har en imponerande bakgrund från Silicon Valley och KTH, får eleverna chansen att utveckla sina idéer i en inspirerande och stöttande miljö. Mark, som etablerade Mentorspace 2006 vid KTH, har nu tagit detta koncept till Tibble Gymnasium och jag ser fram emot att se hur det tar form under kommande läsår.

Tillväxt och stabil ekonomisk utveckling lägger en god grund för kommande räkenskapsår. Med effektiviseringsprogrammet i ryggen och förbättrade marginaler är det glädjande att kunna ge vår första prognos om en EBITA marginal på minst sex procent kommande räkenskapsår. Givet en bra terminsstart i existerande verksamheter, samt tillskotten per första juli med Nyköpings Enskilda Gymnasium och Psykologigymnasiet kan vi även ge en prognos om minst 10 procent omsättningstillväxt.

Det är med bakgrund av den stabilare ekonomiska situationen som styrelsen rekommenderar en utdelning för 23/24 i linje med den nyantagna utdelningspolicyn vilket resulterar i en utdelning om 57 öre per aktie vilket är 100 procent av rapporterad nettovinst. Givet god kvalitet och stabil finansiell situation är det glädjande att kunna göra en utdelning till aktieägarna. Koncernen hade vid kvartalets slut en nettokassa på 37 MSEK.

I skrivande stund har höstterminen dragit i gång i alla våra skolor efter sommarlovet. Det är underbart att se så många glada barn och elever välkomnas av inspirerande pedagoger på skolorna. Inom Cedergrenska finns ungefär 1 000 medarbetare som ser till att våra nära 8 000 elever får bästa möjliga utbildning på drygt 30 enheter. Vi är stolta över att vara en del av friskolesektorn och bidra till att ge barn och elev möjlighet att välja en skola som passar dem.

Lotta Smith, vd Cedergrenska AB
E-post: lotta.smith@cedergrenska.se

Se Niklas Pålsson, Arbetande styrelseledamot och grundare av Cedergrenska, intervjuas angående bokslutskommunikén här: https://www.youtube.com/watch?v=b1PBXhZuAbA

Denna information är sådan som Cedergrenska AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersons försorg, den 29 augusti, klockan 15:30 CEST.