AcadeMedia och Pysslingen går samman

Report this content

Pysslingen Förskolor och Skolor AB, huvudsakligen ägt av danska Polaris Private Equity III K/S, har sålts till AcadeMedia AB (publ), huvudsakligen ägt av EQT V. Genom transaktionen, vilken är villkorad av Konkurrensverkets godkännande, skapas Sveriges ledande friskolekoncern med sammanlagt 58 000 förskolebarn, elever och deltagare fördelade på totalt cirka 240 förskolor, grundskolor, gymnasium och vuxenutbildningar. Koncernen kommer att ha cirka 5 000 medarbetare.

Cederquist har biträtt Polaris och övriga ägare av Pysslingen i transaktionen. Cederquists team bestod främst av Lars Bärnheim och David Antonovic samt Jimmy Gärd, Louise Danielson, Lisa Dybeck, Emilie Parland och Kalle Lundgren. Konkurrensfrågor hanterades av Fredrik Lindblom med hjälp av Lena Salomonsson.

MAQS Law Firm har biträtt AcadeMedia AB (publ) i förvärvet. MAQS team bestod främst av Jens André, Patric Olofsson, Michael Hylander, Torbjörn Lindmark, Christian Olofsson, Linda Sjö och Michelle Cargioli. Finansierings- och konkurrensfrågor har hanterats av Hannes Snellman (främst Paula Röttorp, Peter Forsberg och Liana Thorkildsen). Frågor rörande återinvesteringar och aktieägar-/investeringsavtal hanterades av Vinge (Paul Dali och Petter Kjöllerström).

Cederquist är en av Sveriges ledande affärsjuridiska byråer. Vi genomför våra uppdrag med personligt engagemang och ett pragmatiskt angreppssätt baserat på en grundläggande förståelse för våra klienters verksamhet. Målsättningen är att erbjuda legal kompetens som tillför nytta. Cederquist har idag 95 jurister samlade under ett tak i centrala Stockholm.