Tidig studie ser potential i Abraxane hos patienter med cancer i bukspottkörteln

Report this content

Abraxane, ett läkemedel som skulle kunna vara en ny möjlighet för patienter med cancer i bukspottkörteln, utvärderas i en fas I/II studie där 67 patienter deltog. Detta är en svår cancerform med kort överlevnad. Med Abraxane, ett läkemedel som tidigare godkänts för behandling av bröstcancer, levde patienterna i studien i median 12.2 månader, vilket är mycket lovande resultat.

Celgene meddelar att en klinisk studie med Abraxane i kombination med gemcitabine på 67 patienter med tidigare obehandlad avancerad pancreascancer (cancer i bukspottkörteln) nu publiceras i tidskriften Journal of Clinical Oncologys on line version före tryck*.

Studien visar att nästan hälften av patienterna som behandlades med Abraxane i kombination med gemcitabine svarade på behandlingen (respons rat 48 % (21/44)) och att tumörens tillväxt bromsades hos två tredjedelar av patienterna (disease control rate var 68 % (30/44). Den progressionsfria överlevnaden (tiden till tumören åter började växa) var i median 7.9 månader (95 % KI: 5.8, 11.0) och median överlevnaden (OS) var 12.2 månader (95 % KI: 8.9, 17.9). 48 % av patienterna i studien levde efter ett år.

-          Detta är mycket intressanta resultat, säger docent och cancerläkaren Peter Ragnhammar, medicinsk chef på Celgene. Pancreascancer, eller cancer i bukspottkörteln, är en mycket allvarlig sjukdom med kort överlevnad. Vi hoppas att den nu pågående fas III studien ska bekräfta dessa resultat. Om så, kommer detta innebära en väsentlig förbättrad behandling för många patienter.

I en pågående internationell, randomiserad fas III studie jämförs behandlingen Abraxane i kombination med gemcitabine med endast gemcitabine.

*Von Hoff et al. Gemcitabine Plus nab-Paclitaxel Is an Active Regimen in Patients With Advanced Pancreatic Cancer: A Phase I/II Trial J Clin Oncol 2, 2011 Online version enligt 10.1200/JCO.2011.36.5742

Om studien
De 67 patienter som ingick i denna fas I/II studie hade behandlats med 125 mg/m2 Abraxane följt av 1000 mg/m2 gemcitabine på dag 1, 8 och 15 i 28-dagars cykler.

Om pancreascancer
Pancreascancer är cancer i bukspottkörteln. Symtomen är ofta diffusa och kommer ganska sent i sjukdomsförloppet. De kan involvera gulsot, smärta i magen och aptitlöshet.

Pancreascancer drabbar ca 900 människor i Sverige varje år. Det är en sjukdom som är ovanlig bland yngre människor och 75 % av de som drabbas är över 65 år. Sjukdomen är lika vanlig bland män som hos kvinnor.

Om Abraxane ®
Abraxane ® är en albuminbunden nanopartikel-formulering av cytostatikaläkemedlet paklitaxel, som har utvecklats med Celgenes nab ® teknologiplatform. Abraxane ® är paklitaxel bundet till albumin, som är ett naturligt humant protein och som idag är godkänt för behandling av metastaserad bröstcancer. Man bedriver idag studier för att utveckla Abraxane ® för följande indikationer: bredare indikation för behandling av metastaserad bröstcancer, icke-småcellig lungcancer, malignt melanom, pancreascancer, samt GI cancer. Ytterligare information på www.fass.se

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Ragnhammar, nordisk medicinsk chef, Celgene AB: 08-703 16 40, 070-665 76 89 eller pragnhammar@celgene.com

Om Celgene AB
Celgene AB är ett forskningsbaserat biofarmaceutiskt företag som har som mål att upptäcka, utveckla och marknadsföra innovativa och livsförändrande läkemedel inom cancer och inflammatoriska sjukdomar. Celgene har för närvarande ett antal kliniska prövningar på gång inom gen- och proteinforskning vid stora medicinska centra runt om i världen. Företaget har funnits sedan 1986 och har 1600 medarbetare i världen. För mer information, se www.celgene.se

Taggar: