Analysguiden: Positionerat för tillväxt

Cell Impact har utvecklat en unik teknologi för att tillverka flödesplattor till bränsleceller. Bränslecellsmarknaden står inför ett genombrott drivet av en allt starkare miljötrend. Vi initierar bevakning på bolaget med ett motiverat värde på 10,7 kronor per aktie i vårt basscenario.

Cell Impact har efter flertalet år av utveckling av sin teknik, nu kommit till kommersialiseringsfasen. Bolaget har en världsledande teknologi för tillverkning av flödesplattor till bränsleceller. Man har tidigt identifierat och arbetat mot att vara redo när bränslecellsmarknaden till slut står inför ett genombrott.

Bränsle­cellen har hamnat något i skymundan i den explosiva elbilsutveckling­en med batteriet som drivlina vilket har drivits framåt av ökande klimatkrav och driftiga entreprenörer. Det är dock inte troligt att batteridrift ensamt kommer att lösa alla de miljöproblem som finns i transportsektorn. Det behövs alternativ vilket allt fler aktörer inser. De stora japanska jättarna Toyota och Honda har förespråkat bränslecellstekniken för eldrift under längre tid och tror att det kommersiella genombrottet är på väg. Bränslecellstekniken har lidit av för höga kostnader och en ovilja att investera i den nödvändiga infrastrukturen. Det finns nu dock många tecken på att detta är på väg att ändras och det finns stora satsningar på tanknings infrastruktur i Kalifornien, Tyskland, Japan, Syd Korea och Kina.

Cell Impact har med sin produktionsteknik möjligheter att vara en av de företag som ser till att sänka kostnaderna för produktionen av bränsleceller så att den blir kommersiellt gångbar mot en större kundkrets. Mycket talar för en spännande utveckling i sektorn. I vår analys går vi igenom bränslecellsmarknaden och de förutsättningar som finns inklusive Cell Impacts möjligheter som dock inte endast är beroende av bränslecellsmarknadens framtida utveckling vilket den senaste ordern visar. Vi beräknar ett värde per aktie om 10,7 kronor i vårt bas-scenario. I ett mer positivt bull-scenario blir värdet per aktie till 18,0 kronor och i ett försiktigare bear-scenario 4,3 kronor.

Läs hela analysen här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.