Cell Impact Q2 2024: Nya kunder och stigande omsättning

Kvartalet präglades av ett fortsatt arbete i nya och etablerade kundprojekt vilket ledde till en kraftigt ökad omsättning.

Under andra kvartalet 2024 uppgick koncernens nettoomsättning till 23,8 MSEK (17,2), vilket innebär en ökning med 38 procent jämfört med förra året – och 310 procent högre än närmast föregående kvartal.

- Vi fortsatte under kvartalet att med engagemang och kostnadsmedvetenhet utveckla verksamheten i linje med vår plan och vi har en hög beläggning i olika typer av kundprojekt, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd.

Samarbetet med F.C.C. har fortsatt att fördjupas och bolagen har kommit överens om ett ramavtal.

- Ett konkret exempel på framgång i vårt gemensamma arbete är den order som en ledande japansk global leverantör i april lade hos F.C.C. och som omfattade design, verktyg och prototyper, säger Daniel Vallin.

Kärnan i Cell Impacts erbjudande ligger i bolagets patenterade formningsteknik Cell Impact Forming™ samt bolagets kompetens kring utveckling, design och produktion av flödesplattor. En del kunder köper flödesplattor och andra ser Cell Impact som en processleverantör.

- Det avtal med en europeisk industriell leverantör om utveckling av ett testverktyg, som vi kommunicerade i början av juli, är en av många som jag hoppas kommer att utvecklas i positiv riktning. Den flexibilitet vi kan erbjuda gör att vi står väl rustade för att möta en ökande efterfrågan, säger Daniel Vallin.

Som kommunicerades inför företrädesemissionen 2023 kunde Cell Impact då inte utesluta ytterligare justeringar av de finansiella målen på grund av lägre efterfrågan. Sedan dess har aktivitetsnivån ökat och bolaget meddelar att även om de skjuts två år framåt i tiden är nivån på de finansiella målen oförändrade, det vill säga:

• Försäljningsmål 2027 (nettoomsättning): 200–250 MSEK
  • Försäljningsmål 2030 (nettoomsättning): >600 MSEK
  • Lönsamhetsmål på medellång sikt (EBITDA-marginal): >15 procent

- Vi förväntar oss fortfarande att kunna nå EBITDA break-even under 2025. På lång sikt ser vi en potential för högre EBITDA-marginal jämfört med lönsamhetsmålet på medellång sikt, avslutar Daniel Vallin.

Finansiell sammanfattning

• Nettoomsättningen uppgick till 23,8 MSEK (17,2).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till –19,6 MSEK (–27,2).
  • Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till –20,9 MSEK (–28,5).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning, hänförligt till moderbolagets aktieägare, uppgick till –0,04 SEK (–0,38).
  • Soliditeten på balansdagen uppgick till 82 procent (76).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till –11,2 MSEK (–24,2).
  • På balansdagen uppgick koncernens likvida medel* till 22,6 MSEK (79,5).

* Bolagets kassa per den 22 augusti uppgick till 20,2 MSEK. Som tidigare kommunicerats är vår bedömning att finansieringen är säkrad in i 2025.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

Daniel Vallin
+46 730 68 66 20 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Malin Lundberg
CFO, Cell Impact AB (publ)
+46 703 90 79 59 or malin.lundberg@cellimpact.com

Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el. Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).