CellaVision AB har fått godkännande från FDA* att sälja sin produkt DiffMaster Octavia i USA

CellaVision AB har fått godkännande från FDA* att sälja sin produkt DiffMastertm Octavia i USA. DiffMastertm Octavia är ett automatiskt system för differentialräkning av vita blodceller och bedömning av röd morfologi, vilka idag utförs genom manuell mikroskopering. Systemet är baserat på en mjukvara utvecklad av CellaVision, kombinerat med en sofistikerad hårdvaruplattform. Systemet finner och presenterar automatiskt bilder på blodceller. Operatören identifierar och verifierar DiffMasters föreslagna klassificering av varje cell direkt på skärmen. "CellaVision kommer att identifiera laboratorier för initiala kliniska studier och potentiella distributörer under detta året. Försäljningen i USA förväntas komma igång under 2002," säger Yvonne Mårtensson, VD på CellaVision. Det finns drygt 10 000 laboratorier i USA som utför differentialräkning av vita blodceller. I och med godkännandet kommer DiffMastertm Octavia kommer att förevisas både på AACCs årliga möte (American Association of Clinical Chemistry) i Chicago, Illinois i augusti och på ASHs årliga möte (American Hematology Association) i Orlando, Florida i december. För ytterligare information var vänlig kontakta: Yvonne Mårtensson, VD, CellaVision AB, 046-286 5820, 0708-33 77 82, yvonne.martensson@cellavision.se CellaVision AB (publ) är ett ungt högteknologiskt företag vars kärnkompetens är utveckling av mjukvara för automatisk bildanalys av celler och cellförändringar med applikationer inom sjukvården. Företaget besitter spetskompetens inom avancerad bildbehandling, bildanalys och automatiserad mikroskopering. CellaVision har idag två produkter; DiffMastertm och CellAtlastm . De bygger båda på CellaVisions celldatabaser och är verktyg för att förenkla cellanalys och diagnos. De flesta av de idag 40 anställda arbetar med produktutveckling av mjukvara. Mer information finns på www.cellavision.com . * Food and Drug Administration i USA ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/29/20010329BIT00580/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/29/20010329BIT00580/bit0001.pdf