CellaVision etablerar sig i USA genom förvärv av Triangle Imaging Inc.

CellaVision etablerar sig i USA genom förvärv av Triangle Imaging Inc. CellaVision AB har genom sitt helägda dotterbolag CellaVision Inc. genomfört ett strategiskt förvärv av den amerikanska verksamheten Triangle Imaging Inc. (TII) från Triangle Biomedical Sciences Inc. (TBS). TII, tidigare känt som IMI, Intelligent Medical Imaging har hittills varit CellaVisions ledande konkurrent inom digital analys av vita blodceller. TII är baserade i Jupiter, Florida där nu CellaVision Inc. får sin bas. CellaVision får direkt tillgång till det automatiserade mikroskopet MICRO21, inklusive teknologi, befintligt lager, existerande kundbas och dessutom en detaljerad kartläggning av potentiella kunder på USA- marknaden. De nya medarbetarna i USA ger dessutom CellaVision en mångårig erfarenhet av och direkt tillgång till den amerikanska marknaden. "Genom förvärvet kommer vi att få mycket snabbare tillgång till USA- marknaden för vårt instrument DiffMaster, som kommer att introduceras här nästa år. Samtidigt fortsätter försäljningen av MICRO21. De båda instrumenten kompletterar varandra mycket bra och kommer därför att positioneras på olika marknadssegment", säger Yvonne Mårtensson, VD, CellaVision AB. Etableringen med eget bolag i USA kommer att förenkla och accelerera processen att skapa samarbeten med partners i USA. Att ha tillgång till support inom landet kommer att vara ett starkt argument i kommande diskussioner med partners för försäljning och distribution. "Kombinationen av TIIs erfarenhet med CellaVisions teknologiskt avancerade mjukvarukompetens kommer definitivt att bli ett vinnande koncept", säger Yvonne Mårtensson. För ytterligare information var vänlig kontakta: Yvonne Mårtensson, VD, CellaVision AB, 046-286 4401, 0708-33 77 82, yvonne.martensson@cellavision.se CellaVision AB (publ) är ett ungt högteknologiskt företag vars kärnkompetens är utveckling av mjukvara för automatisk bildanalys av celler och cellförändringar med applikationer inom sjukvården. Företaget besitter spetskompetens inom avancerad bildbehandling, bildanalys och automatiserad mikroskopering. CellaVision har idag två produkter; DiffMastertm och CellAtlastm. De bygger båda på CellaVisions celldatabaser och är verktyg för att förenkla cellanalys och diagnos. De flesta av de idag 50 anställda arbetar med produktutveckling av mjukvara. Mer information finns på www.cellavision.com DiffMastertm lokaliserar, identifierar och förklassificerar blodceller genom automatisk mikroskopering och avancerad bildbehandling. Mikroskopet är kopplat till en dator med en mjukvara som är byggd på en stor celldatabas. Mjukvaran styr mikroskop och kamera som letar upp och tar bilder på blodceller och föreslår en klassificering av cellerna, för närvarande 15 olika typer. Operatören identifierar och verifierar DiffMasters föreslagna klassificering av varje cell direkt på skärmen. MICRO21 är ett instrument som jämfört med DiffMaster har en mer automatiserad provinmatning och därmed riktar sig till större laboratorier. MICRO21 finns installerade hos ett femtiotal kunder, de flesta på sjukhuslaboratorier i USA. * I november förra året signerades ett LoI med Sysmex angående distribution av CellaVisions produkter i utvalda länder, med Tyskland som första mål. * CellaVision fick under våren godkännande från FDA (Food and Drug Administration) att sälja sin produkt DiffMastertm Octavia i USA. * CellaVision sålde även under våren sin första DiffMastertm. Universitetssjukhuset MAS i Malmö beslutade sig för att installera CellaVisions system för digital bildbehandling av blodceller vid sitt klinisk kemiska laboratorium. Laboratoriet blir en strategisk partner till CellaVision, rörande vidare utveckling av systemet. * Under våren tecknade även CellaVision avtal med Sysmex Europe GmbH om distribution av Cellavisions produkt DiffMastertm på den tyska marknaden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/06/20010806BIT00170/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/06/20010806BIT00170/bit0002.pdf