CellaVision och tyska Sysmex tecknar distributionsavtal

Report this content

CellaVision och tyska Sysmex tecknar distributionsavtal CellaVision AB och Sysmex Europe GmbH har tecknat ett avtal om distribution av CellaVisions produkt DiffMastertm på den tyska marknaden. CellaVisions produkt DiffMaster kommer under de närmaste månaderna att utvärderas hos tyska potentiella kunder parallellt med att bolagen lägger fast försäljningsstrategin för Tyskland. "Vi bedömer att den tyska marknaden är 3 - 4 gånger större än den nordiska. Därför är naturligtvis ett samarbete med en lokalt väletablerad partner av stort värde", säger Yvonne Mårtensson, VD för CellaVision. "Dessutom är det ett första viktigt steg ut i världen för våra produkter." CellaVision och Sysmex diskuterar även ett strategiskt utvecklingssamarbete inom digital bildbehandling och analys inom hematologi. För ytterligare information var vänlig kontakta: Yvonne Mårtensson, VD, CellaVision AB, 046-286 5820, 0708-33 77 82, yvonne.martensson@cellavision.se CellaVision AB (publ) är ett ungt högteknologiskt företag vars kärnkompetens är utveckling av mjukvara för automatisk bildanalys av celler och cellförändringar med applikationer inom sjukvården. Företaget besitter spetskompetens inom avancerad bildbehandling, bildanalys och automatiserad mikroskopering. CellaVision har idag två produkter; DiffMastertm och CellAtlastm . De bygger båda på CellaVisions celldatabaser och är verktyg för att förenkla cellanalys och diagnos. De flesta av de idag 40 anställda arbetar med produktutveckling av mjukvara. Mer information finns på www.cellavision.com . Sysmex Europe, dotterbolag till Sysmex Japan, ett världsledande företag inom instrumentering och mjukvara för hematologiska laboratorier. Bolaget har ett världsomspännande nät av egna dotterbolag och distributörer. Mer information finns på www.sysmex-europe.com . DiffMastertm klassificerar blodceller genom automatisk mikroskopering och avancerad bildbehandling. Mikroskopet är kopplat till en dator med en mjukvara som är byggd på en stor celldatabas. Mjukvaran styr mikroskop och kamera som letar upp och tar bilder på blodceller och föreslår en klassificering av celltyperna. Operatören identifierar och verifierar DiffMasters föreslagna klassificering av varje cell direkt på skärmen. ........................................................................ ............................................. · I november förra året signerades ett LoI med Sysmex angående distribution av CellaVisions produkter i utvalda länder, med Tyskland som första mål. · CellaVision fick nyligen godkännande från FDA (Food and Drug Administration i USA) att sälja sin produkt DiffMastertm Octavia i USA. · CellaVision har sålt sin första DiffMastertm. Universitetssjukhuset MAS i Malmö har beslutat sig för att installera CellaVisions system för digital bildbehandling av blodceller vid sitt klinisk kemiska laboratorium. Laboratoriet blir en strategisk partner till CellaVision, rörande vidare utveckling av systemet. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00830/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00830/bit0001.pdf