• CELLAVISION/

CellaVision startar internationell introduktion av produkten CellAtlas för Internetbaserad analys och diagnostik av blod

Report this content

CellaVision startar internationell introduktion av produkten CellAtlas@ för Internetbaserad analys och diagnostik av blodceller CellaVision AB presenterar CellAtlas@ på "International Society of Hematology" 28:e världskongress i Toronto den 26-30 augusti 2000. Detta blir starten för den internationella produktlanseringen av CellAtlas@, ett Internetbaserat verktyg för att underlätta arbetet med att identifiera blodceller vid analys och diagnostik. CellAtlas@ består av ett stort referensbibliotek av högkvalitativa cellbilder. Bilderna visas i ett virtuellt mikroskop på skärmen där det är möjligt att fokusera bilden och ändra ljus- och färgförhållanden. Men CellAtlas är inte bara en bilddatabas utan också ett forum för utbildning och utbyte av kunskaper. Med dagens teknik kan det ibland vara svårt för laboratorier att identifiera och klassificera ovanliga celler. Via CellAtlas är det lätt att ta hjälp av kollegor runt om i världen. "Med hjälp av produkten CellAtlas tar CellaVision ett stort steg mot kommersialisering, säger Yvonne Mårtensson. CellAtlas är vårt första produkt som visas upp internationellt, den är fortfarande under uppbyggnad men vi räknar med att intäkterna tar fart under nästa år". CellAtlas riktar sig med olika tjänster till laboratorieassistenter, läkare och studenter. Möjligheterna för användaren är många, vilket förenklar anpassningen av CellAtlas till varje användares behov och önskemål. Internationellt finns ca 30 000 laboratorier samt minst lika många enskilda användare som potentiella kunder. Därutöver tillkommer alla medicinstudenter som kan använda CellAtlas i utbildningssyfte. "CellAtlas har funnits tillgänglig på Internet (www.cellatlas.com) sedan i början av maj. Efter det att produkten presenterades på NFKKs (Nordiska föreningen för klinisk kemi) årsmöte i Bergen i våras samt genom en nordisk reklamkampanj under sommaren har vi fått mycket positiv feed-back och ett stort antal registrerade användare. Nu ser vi fram emot att möta den internationella marknadens reaktioner", säger Theodor Sjögren produktchef för CellAtlas. För ytterligare information var vänlig kontakta: Yvonne Mårtensson, VD, CellaVision AB, 046-286 5820, 0708-33 77 82, yvonne.martensson@cellavision.se CellaVision AB (publ) är ett ungt högteknologiskt företag vars kärnkompetens är utveckling av mjukvara för automatisk bildanalys av celler och cellförändringar med applikationer inom sjukvården. Företaget besitter spetskompetens inom avancerad bildbehandling, bildanalys och automatiserad mikroskopering. CellaVision har idag två produktområden; DiffMaster och Cellatlas . De bygger båda på CellaVisions celldatabaser och är verktyg för att förenkla cellanalys och diagnos. De flesta av de idag 40 anställda arbetar med produktutveckling av mjukvara. Mer information finns på www.cellavision.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/24/20000824BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/24/20000824BIT00110/bit0002.pdf