Report this content

Svensk banbrytande och patenterad teknologi avslöjar cellers innersta hemligheter Det svenska bioteknikbolaget Cellectricon meddelar idag att man fått ett banbrytande patent godkänt i USA (US Patent #6,521,430). Patentet gäller metoder för transient membranpenetrering som möjliggör för läkemedel att nå olika målproteiner och nukleinsyror i cellernas inre värld. Det godkända patentet är av stor vikt för kommersialiseringen av Cellectricons high-throughput plattformar riktade mot nya läkemedelstarget. Teknologin vänder sig mot läkemedels och bioteknikindustrin. Owe Orwar, Professor och en av Cellectricons grundare säger: "Vi är oerhört nöjda med att vara i frontlinjen för utvecklingen av denna teknologi som avslöjar cellernas innersta hemligheter och som öppnar nya vägar för läkemedelsutveckling". Jakob Lindberg, VD på Cellectricon tillägger: "Godkännandet i USA av detta banbrytande patent stärker ytterligare Cellectricons redan omfattande patentportfölj och ger oss stor konkurrenskraft på bioteknikmarknaden". Cellectricons patenterade uppfinning tillför en ny högupplöst teknik för att ändra cellens biokemiska innehåll, baserat på permeabilisering av fosfolipidmembran genom elektriska fält, dvs. elektroporering. Metoden kan användas för att introducera material som inte kan passera cellmembranet spontant, som molekulära prober, läkemedel, DNA och RNA, och även antisense oligonukleotider och ämnen för RNAi-detektion i cellstrukturen. Metoden möjliggör snabb screening av cellens proteom samt karaktärisering av specifika intracellulära proteiner som potentiella mål för olika läkemedelsterapier. För mer information se "Editor's Note" och bild nedan. Om Cellectricon AB Cellectricon är ett svenskt bioteknikföretag som utvecklar mikrofabricerade, cellbaserad verktyg för läkemedels- och bioteknikindustrin. Cellectricon arbetar i gränsytan mellan mikroteknologi och biologi och utvecklar produkter som möjliggör produktivitetsförbättringar framför allt inom drug discovery-processen. Företaget bildades år 2000 med en omfattande och gedigen patentportfölj inom olika områden som grund, bland annat inom elektrofysiologi, patch- clamp, mikroflödesteknologi, mikrofabrikation och elektroporation. Den första generationen produkter, Dynaflow(TM), är inriktad på chip- baserade plattformar för applikationer inom läkemedelsutveckling. Dynaflow(TM)-teknologin bygger på ett banbrytande mikroflödessystem som ger ökad kapacitet vid screening av läkmedelssubstanser riktade mot jonkanaler. Cellectricon ägs för närvarande av Investor Growth Capital, Innovationskapital och Karolinska Investment Fund tillsammans med anställda och såddfinansiärer. Editors Note: Den biologiska cellens innanmäte är en mikroskopisk, kemiskt väldefinierad miljö där ungefär 90% av alla biologiskt aktiva strukturer, t.ex. olika receptorer och andra proteiner, uttrycks. Många av dessa utgör potentiella mål för läkemedel, men eftersom många kemiska ämnen som regel inte kan passera cellens membran spontant, är det svårt att utröna en läkemedelseffekt på strukturer belägna inuti cellen. Cellectricon´s patenterade teknologi möjliggör tillträde till cellens inre värld, med hjälp av elektriska fält kan små hål skapas i cellmembranet så att material, allt från små molekyler till gener och proteiner, kan introduceras. Tekniken är högintressant för ett flertal tillämpningar såsom karaktärisering av potentiella läkemedels mål samt screening av läkemedel inuti cellen. [REMOVED GRAPHICS] Cellectricon´s patenterade elektroporerings teknik är baserad på användandet av mikroskopiska elektroder för att skapa små hål i cellens membran. Tekniken används för att introducera olika ämnen till cellens innanmäte som inte kan passera cellens membran spontant. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=26291 För ytterligare information, besök www.cellectricon.se eller kontakta: Jakob Lindberg, CEO Susanne Orwar, Communications Manager Tel: +46 (0) 31 760 35 02 Tel: +46 (0) 31 760 35 15 Mobile: +46 (0)70 569 54 71 Mobile: +46 (0)733 67 35 15 Email: Email: jakob.lindberg@cellectricon.se susanne.orwar@cellectricon.se Owe Orwar, CSO Tel: +46 (0) 31 760 35 07 Mobile: +46 (0)70 299 29 89 Email: orwar@phc.chalmers.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/04/20030603BIT00610/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/04/20030603BIT00610/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/04/20030603BIT00610/bild.html Pictures