CELLCYTE X vinner prestigefyllda Red Dot Award för enastående designkvalitet

CELLINK har tilldelats Red Dot Award: Product Design 2020 för design av det automatiserade mikroskopet CELLCYTE X. Detta innebär att CELLINK är en av vinnarna i världens mest välkända designtävlingar, sett som ett riktmärke för designkvalitet där toppföretag från hela världen är med och tävlar.

”Vi är verkligen hedrade över att få detta erkännande. Det är en kvalitetsstämpel som visar att vi har ​​ett design- och användarvänligt fokus på en marknad som alltför ofta har produkter med ett föråldrat formspråk och ett missat användarperspektiv”, säger Niclas Johansson, Product Design Engineer på CELLINK.

Red Dots VD, Dr. Peter Zec

”Vinnarna av Red Dot Award har bevisat att de har skapat utmärkta produkter som är värda att hylla. Produkterna vann inte bara över juryn genom sitt estetiska uttryck utan också på grund av deras funktionalitet. Med sin design sätter vinnarna nya standarder i sin bransch. Jag vill gratulera dem uppriktigt till deras framgång”, säger Dr. Peter Zec, grundare och VD för Red Dot.

Detaljerad utvärdering av bidragen

I år deltog designers och företag från 60 länder med mer än 6 500 produkter i tävlingen. I över 60 år har en jury bestående av internationella experter från olika discipliner delat ut priser. Juryn bedömer inte bara det estetiska uttrycket utan också de valda materialen, hantverksnivå, ytstruktur, ergonomi och testar dess funktionalitet. Efter djupa överläggningar ger dem endast utmärkelser till de bästa produkterna som har en designkvalitet som lever upp till mottot "bra design och innovation".

CELLCYTE X ställs ut i topprankat designmuseum

Den 22 juni 2020 kommer CELLCYTE X att ställas ut i utställningen “Design on Stage” i Red Dot Design Museum, världens största utställning av modern design, beläget i Essen, Tyskland. CELLCYTE X kommer också att presenteras i onlineutställningen på Red Dot-webbplatsen och i Årsboken 2020/2021.

Om CELLCYTE X

CELLCYTE X är nästa generations automatiserade mikroskop för övervakning och analys av levande celler. Plattformen och cellproverna förblir stillastående i en inkubator vilket tar bort risken att störa cellernas hälsa och gör det möjligt för forskare att övervaka samt analysera sina experiment från deras skrivbord.

Mer information om produkten: www.cellink.com/bioprinting/cellcyte-x/

Erik Gatenholm, VD                                                                           Gusten Danielsson, CFO

Telefon (Sverige): +46 73 267 00 00                                Telefon (Sverige): +46 70 991 86 04

Telefon (US): +1 (650) 515 5566                                      Telefon (US): +1 (857) 332 2138

E-mail: eg@cellink.com                                                    E-mail: gd@cellink.com

CELLINK är ett nischat life-science bolag som utvecklar och levererar life-science lösningar för cellkultivering. Vi fokuserar på tre applikationsområden som inkluderar bioprinting, analysis och liquid handling & bioprocessing för att möjliggöra ett komplett erbjudande inom vår niche av life-science lösningar. Målet är att utveckla och kommersialisera cellkultiveringsteknologier som kan leda till att forskare har möjligheten att skapa mänskliga organ från 3D-bioskrivning. Bolaget grundandes 2016 och har installerat sina produkter i mer än 55 länder, CELLINK förändrar framtidens medicin. För mer information, vänligen besök www.cellink.com. Bolagets aktier handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet CLNK. Erik Penser Bank AB är Bolagets Certified Adviser och nås på +46 846 383 00 eller certifiedadviser@penser.se.