CELLINK beviljas designpatent för BIO X

CELLINK har erhållit ett patent från det amerikanska patentverket för design av företagets flaggskeppsbioprinter.

Patentet som beviljats av amerikanska patentverket visar på det unika och innovativa med CELLINK’s BIO X. BIO X är en fristående bioprinter utformad för att maximera användarvänlighet och funktionalitet.

Det nya patentet skyddar produktens unika design och särskiljer CELLINK ytterligare från nya och befintliga konkurrenter inom bioprintmarknaden.

”Vi är mycket nöjda med att se detta patent beviljat, eftersom det är en prioritering att skydda våra innovativa produkter och tekniker. Det stärker vårt fokus på att säkerställa att vi tillhandahåller det bästa långsiktiga värdet för våra kunder och aktieägare. ”

- Erik Gatenholm, VD och medgrundare av CELLINK.

BIO X har även erkänts för sin design av prestigefyllda prisutmärkelser, så som Red Dot Award 2018 och Stora Designpriset 2019. Patentet skyddar dess tillhörande immateriella rättigheter och är i linje med företagets strategi i en fas av snabb utveckling av innovativa lösningar för printning av vävnader och organ.

För mer information, vänligen kontakta

Erik Gatenholm, CEO                                                    Gusten Danielsson, CFO
Telefon: +46 73 267 00 00                                             Telefon: +46 70 991 86 04
E-mail: eg@cellink.com                                                 E-mail: gd@cellink.com

CELLINK har skapat en av världens första universella biobläck, idag använt av många av världens mest välrenommerade forskningsinstitutioner. Biobläcket kan blandas med levande celler för att skriva ut funktionella mänskliga vävnader och om den framtida forskningen är framgångsrik, kan tillslut hela mänskliga organ skrivas i 3D-bioskrivare. CELLINK's universella biobläck visar utmärkta resultat och kan användas i både CELLINK’s egna 3D-skrivare och 3D-skivare utvecklade av andra operatörer. Erik Penser Bank AB, tel: +46 8 463 80 00, är Bolagets Certified Adviser. Bolagets aktier handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet CLNK.