CELLINK lanserar ett realtids qPCR-instrument

CELLINK har inlett försäljning av ett qPCR-instrument. Instrumentet använder en laboratorieteknik från molekylärbiologi baserad polymeraskedjereaktion. Den övervakar förstärkningen av en riktad  DNA-molekyl under PCR (dvs. i realtid).

qPCR är en beprövad och stabil teknik med många tillämpningar. Det används ofta för både diagnostik och grundforskning. Användningen av tekniken inom industrin omfattar kvantifiering av mikrobiell belastning i livsmedel, sökande av genetiskt modifierade organismer (genetiskt modifierade organismer) och kvantifieringen och genotypning av humana viruspatogener såsom SARS-CoV-2. Enheten har dubbla kanaler och öppen källkod så att användarna kan använda alla kit för att köra sina prover. Den är utformad som en högkvalitativ, qPCR-cykler för lägre genomströmning. Instrumentet är lätt att använda och kör ett prov på 20–40 minuter. CELLINK vill hjälpa till att förse forskare med de verktyg de behöver för att göra skillnad och erbjuder därför detta instrument till en låg kostnadspunkt för att bidra till att främja forskning i samband med COVID-19 pandemin.

Kontakta sales@cellink.com för mer information om produkten.

Erik Gatenholm, VD                                                                   Gusten Danielsson, CFO

Telefon (Sverige): +46 73 267 00 00                                      Telefon (Sverige): +46 70 991 86 04

Telefon (US): +1 (650) 515 5566                                             Telefon (US): +1 (857) 332 2138

E-mail: eg@cellink.com                                                              E-mail: gd@cellink.com

CELLINK är ett nischat life-science bolag som utvecklar och levererar life-science lösningar för cellkultivering. Vi fokuserar på tre applikationsområden som inkluderar bioprinting, analysis och liquid handling & bioprocessing för att möjliggöra ett komplett erbjudande inom vår niche av life-science lösningar. Målet är att utveckla och kommersialisera cellkultiveringsteknologier som kan leda till att forskare har möjligheten att skapa mänskliga organ från 3D-bioskrivning. Bolaget grundandes 2016 och har installerat sina produkter i mer än 55 länder, CELLINK förändrar framtidens medicin. För mer information, vänligen besök www.cellink.com. Bolagets aktier handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet CLNK. Erik Penser Bank AB är Bolagets Certified Adviser och nås på +46 846 383 00 eller certifiedadviser@penser.se.