• BICO Group/

CELLINK och Prellis Biologics Inc. tecknar partnerskap för att kommersialisera holografisk bioprintingteknik med hög upplösning för mikroutskrift

Parterna kommer att utnyttja sin IP, kompetens och know-how för att erbjuda det första systemet som möjliggör bioprintning av ultrahög-upplösning av mikrostrukturer som blodkärlsnätverk eller kapillärer. Tekniken är ett viktigt komplement till CELLINKs extruderingsbaserade bioprintingplattform vilket möjliggör kombinerade utskrifter från de två teknikerna för anatomiskt relevanta resultat.

Prellis Biologics har utvecklat en proprietär ultrasnabb, multi-foton laserbaserad bioprintingteknik. ”Live-cell imaging” metoder inspirerade skapandet av ett vävnadsutskriftssystem utformat för att replikera verkliga mänskliga vävnadsstrukturer, med bättre upplösning än tidigare skådat. Upplösningar som matchar mikrovaskulära strukturer av mänsklig vävnad och extracellulär matris har tidigare inte varit möjligt. CELLINK som kommersialiseringspartner är ansvarig för systemets utformning, utveckling av användargränssnitt och försäljning av systemet, bläck och förbrukningsmaterial till forskare och slutanvändare inom läkemedels- och akademikområdet.

"Vi tror på demokratisering av vetenskapen. Det är inte bara vårt team som kommer att leda upptäckt och terapeutisk utveckling med hjälp av 3D-strukturer i verkligheten, utan forskare över hela världen. Att lägga denna teknik i händerna på dedikerade forskare är den snabbaste vägen för att få fram vetenskapliga framsteg på området och lösningar till verkliga människor,” säger Melanie Matheu, VD, Prellis Biologics.

Det första bioprintsystemet som erbjuds av de två parterna kommer att vara ”CELLINK Holograph-X Bioprinter – Powered by Prellis Biologics” och kommer att ha ett pris om cirka 1,2 miljoner dollar. Systemet kommer att möjliggöra den första bioprintingen av pre-vaskulariserade vävnadsstrukturer som stödjer vävnadstillväxt tio gånger större än standardsfäroidkulturer. Systemet är kompatibelt med alla CAD-filer som utvecklats av forskare för att matcha sina egna mål för organ- och organoidvävnadsodling. Holograph-X Bioprinter kommer att möjliggöra tillverkning i labbet av organstrukturer med kapillärer, vävnader för transplantation, läkemedelstestning och komplex 3D-kulturutveckling. Det första systemet kommer att vara kommersiellt tillgängligt tidigt 2019.

"Vi är glada att offentliggöra detta partnerskap där vi kombinerar nyckelstyrkorna hos våra två företag, vilket resulterar i avancerad teknik för våra partners och kunder som ger dem möjlighet att utveckla sin forskning inom 3D-bioprinting av mänskliga organ", säger Erik Gatenholm, VD, CELLINK.

Detta partnerskap kommer ytterligare stärka CELLINKs produktportfölj i 3D-bioprinting-fältet, och erbjuda en komplett plattform för avancerade forskare inom området.

För ytterligare information kontakta:

Erik Gatenholm, VD                                  Gusten Danielsson, CFO

Telefon: +46 73 267 00 00                       Telefon: 070 991 86 04

Telefon: +1 650 515 5566                        Telefon: +1 857 332 2138

E-post: eg@cellink.com                           E-post: gd@cellink.com

CELLINK har skapat en av världens första universella biobläck, idag använt av många av världens mest välrenommerade forskningsinstitutioner. Biobläcket kan blandas med levande celler för att skriva ut funktionella mänskliga vävnader och om den framtida forskningen visar sig framgångsrik, kan eventuellt hela mänskliga organ skrivas i 3D-bioskrivare. CELLINK's universella biobläck visar utmärkta resultat och kan användas i både CELLINK’s egna 3D-skrivare och 3D-skivare utvecklade av andra operatörer. Erik Penser Bank AB, tel: +46 8 463 80 00, är Bolagets Certified Adviser. Bolagets aktier handlas på Nasdaq First North under kortnamnet CLNK.

Om Prellis Biologics

Prellis Biologics, Inc. utvecklat det första holografiska utskriftsystemet som kan matcha och exakt replikera mänskliga organ och vävnadsstrukturer för FoU och organtransplantation. Den kombinerade upplösningen och hastigheten hos Prellis Biologics utskriftsteknik möjliggör att hela humana organsystem skapas med cellkompatibla biomatriser. Vi är dedikerade till att lösa det globala mänskliga organs bristen. Prellis Biologics, Inc. grundades 2016 och är ett privatägt företag baserat i San Francisco, CA.