• BICO Group/

CELLINK tillkännager en ny produkt som är utformad för att vara den mest flexibla bioprintplattformen med 6 stycken printhuvuden på marknaden.

Möjligheten att kombinera fler material, celler och verktyg har potentialen att förbättra forskningsapplikationer inom bioprinting. För att stödja användare över hela världen utvecklade CELLINK BIO X6.

CELLINK introducerar BIO X6, en bioprintplattform med sex stycken printhuvuden som gör det möjligt för användare att kombinera mer material, celler och verktyg än de flesta system på marknaden. Produkten är den enda bioprintern som kombinerar sex printhuvuden med CELLINKs patenterade Clean Chamber Technology.

CELLINKs uppdrag är att tillhandahålla innovativ teknik för att hjälpa forskare över hela världen. BIO X6 är en utmärkt plattform för att tillgodose behoven hos avancerade vävnadsingenjörer, laboratorier för regenerativ medicin och cancerbiologer som kräver bioprintning och dispensering med hög kapacitet.

”Organ och vävnader består av många olika celltyper. Med BIO X6 kan användare kombinera sex eller fler celltyper för att printa avancerade organ- och vävnadsmodeller.

BIO X6 ger användaren frihet att kombinera flera material i en print och förmågan att skapa mer komplexa strukturer.

Att kunna använda olika tryck, temperaturer och printmetoder samtidigt i sex olika positioner är revolutionerande. Användare kan blanda cellerna i varje printhuvud med ett skräddarsytt biobläck, vilket ger cellerna den biologiska miljö de behöver. ”

Itedale Namro Redwan, Chief Scientific Officer på CELLINK.

Den nya tekniken, baserad på CELLINKs prisbelönta BIO X, utvecklades av CELLINK för att främja forskning och kliniska tillämpningar inom bioprint-fältet. Systemet kommer med ett avtagbart armfäste vilket möjliggör en bred flexibilitet i ett och samma system. Användare kan styra systemet antingen via Wi-Fi-anslutning eller via den avtagbara surfplattan på armfästet.

Den nya produkten finns nu tillgänglig för beställning. Kontakta sales@cellink.com för att tala med en säljrepresentant.

För mer information, vänligen kontakta

Erik Gatenholm, CEO                                                    Gusten Danielsson, CFO
Telefon: +46 73 267 00 00                                             Telefon: +46 70 991 86 04
E-mail: eg@cellink.com                                                 E-mail:gd@cellink.com

CELLINK har skapat en av världens första universella biobläck, idag använt av många av världens mest välrenommerade forskningsinstitutioner. Biobläcket kan blandas med levande celler för att skriva ut funktionella mänskliga vävnader och om den framtida forskningen är framgångsrik, kan tillslut hela mänskliga organ skrivas i 3D-bioskrivare. CELLINK's universella biobläck visar utmärkta resultat och kan användas i både CELLINK’s egna 3D-skrivare och 3D-skivare utvecklade av andra operatörer. Erik Penser Bank AB, tel: +46 8 463 80 00, är Bolagets Certified Adviser. Bolagets aktier handlas på Nasdaq First North under kortnamnet CLNK.