Erik Gatenholm och CELLINK tilldelas Svenska Dagbladets Affärsbragd 2020

Igår delades priset ”SVD Affärsbragd” ut för sjunde året i rad. När prins Daniel offentliggjorde vinnaren på Haga slott löd motiveringen:

”Med en entreprenörsresa i turbofart och skyhög innovationsnivå skriver CELLINK just nu om mänsklighetens historia. De flyttar gränserna för vad vi trodde var möjligt och de står för ett framgångskoncept som inte bara räddar liv, utan gör hela världen lite bättre.”

Erik Gatenholm, VD på CELLINK tog emot priset uppe på taket på bolagets huvudkontor i Göteborg med orden: ”Det känns otroligt bra. Det är en helt overklig känsla. Jag och alla i bolaget är jätteglada, stolta och tacksamma över det här.”

Priset delas ut tillsammans med Carnegie och tidigare års vinnare av priset är bland andra Per Svärdson (Apotea och Adlibris), Martin Lorentzon och Daniel Ek (Spotify) och Ida Backlund (Rapunzel).

Erik Gatenholm, VD

Telefon (Sverige): +46 73 267 00 00

Telefon (US): +1 (650) 515 5566

E-mail: eg@cellink.com

Gusten Danielsson, CFO

Telefon (Sverige): +46 70 991 86 04

Telefon (US): +1 (857) 332 2138

E-mail: gd@cellink.com

CELLINK är ett nischat life-science bolag som utvecklar och levererar life-science lösningar för cellkultivering. Vi fokuserar på tre applikationsområden som inkluderar bioprinting, analysis och liquid handling & bioprocessing för att möjliggöra ett komplett erbjudande inom vår niche av life-science lösningar. Målet är att utveckla och kommersialisera cellkultiveringsteknologier som kan leda till att forskare har möjligheten att skapa mänskliga organ från 3D-bioskrivning. Bolaget grundandes 2016 och har installerat sina produkter i mer än 55 länder, CELLINK förändrar framtidens medicin. För mer information, vänligen besök www.cellink.com. Bolagets aktier handlas på Nasdaq Stockholms huvudmarknad under kortnamnet CLNK B.