Q3 19/20: Fortsatt tillväxt och Main market-listning under pågående pandemi

CELLINK AB offentliggör delårsrapporten för perioden mars 2020 - maj 2020 samt rapporten för de första nio månaderna. Rapporten finns att tillgå på bolagets hemsida: https://cellink.com/investerare/. I detta pressmeddelande presenteras ett sammandrag av rapporten.

Tredje kvartalet

• Nettoomsättning uppgick till 41 603 kSEK (29 624 kSEK), vilket motsvarar en ökning om 40 % (143 %) mot det tredje kvartalet i föregående räkenskapsår varav 8 % (106 %) var organisk tillväxt.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -10 575 kSEK (1 293 kSEK), motsvarande en negativ marginal (4,4 %). Rörelseresultatet har påverkats av engångsposter för listningen på Nasdaq Main market om -4 176 kSEK.
  • Nettoresultatet uppgick till -25 533 kSEK (289 kSEK), vilket genererar ett resultat per aktie om -0,60 SEK (0,01 SEK). Nettoresultatet har utöver listningskostnaderna påverkats av marknadsvärderingen av bolagets kortfristiga placeringar om -14 108 kSEK.
  • Rullande tolv månaders återkommande intäkter uppgår till 20 606 kSEK (8 493 kSEK), en ökning med 143 %. Andelen av total produktförsäljning uppgår till 14 %, en ökning med 4,5 procentenheter sedan tolvmånadersperioden med slut 31 maj 2019.

Första nio månaderna

• Nettoomsättning uppgick till 125 275 kSEK (73 460 kSEK), vilket motsvarar en ökning om 71 % (156 %) mot de första nio månaderna i föregående räkenskapsår varav 26 % (132 %) var organisk tillväxt.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -25 215 kSEK (5 787 kSEK), motsvarande en negativ marginal (7,9 %). Rörelseresultatet har påverkats av engångsposter för listningen på Nasdaq Main market om -8 372 kSEK.
  • Nettoresultatet uppgick till -47 955 kSEK (2 327 kSEK), vilket genererar ett resultat per aktie om -1,18 SEK (0,07 SEK). Nettoresultatet har utöver listningskostnaderna påverkats av marknadsvärderingen av bolagets kortfristiga placeringar om -14 621 kSEK.

Händelser under kvartalet (mar-maj 2020)

• 4 mars erhöll bolaget bidrag om ca 2 MSEK från Vinnova för att utveckla vävnader för läkemedelstester.
  • 31 mars erhöll bolaget en order på handsprit och testutrustning om 5,2 MSEK från Socialstyrelsen.
  • 1 april vann CELLINK det prestigefyllda priset Red Dot för enastående designkvalité för produkten CELLCYTE X.
  • 20 april inleddes handel med CELLINKs aktier på Nasdaq Stockholm efter flytten från Nasdaq First North.
  • 14 maj meddelade bolaget partnerskap med AstraZeneca för att använda CELLINKs 3D-bioprintning för att skapa leverorganoidkulturer.
  • 20 maj tilldelades bolagets grundare och VD Erik Gatenholm Svenska Dagbladets affärsbragd 2020.

Händelser under övriga räkenskapsåret (sept-feb 2019/2020)

• 14 oktober kommunicerade bolaget att CELLINKs fyra grundare utsetts till Årets företagare i Sverige 2019.
  • 25 oktober meddelade CELLINK att man startat dotterbolag i Frankrike. Koncernen har även startat bolag i Japan och UK under räkenskapsåret.
  • 21 november presenterade CELLINK två nya biobläck, en expansion av tre befintliga bläckserier, en ny Förtjockningsserie samt två produkter för förbättrad cellanalys. Produkterna lanserades löpande till och med januari 2020.
  • 13 december fastställde styrelsen finansiella mål för koncernen under perioden 2019–2022. CELLINKs mål är att växa organiskt med minst 35 % per år samt växa ytterligare genom förvärv.
  • 23 december tecknades ett femårigt avtal för ny produktionsyta i Göteborg. Detta ökar produktionsytan från 300 m2 till 1600 m2.
  • 10 januari genomfördes aktiesplit 4:1.
  • 29 januari genomförde bolaget en nyemission och reste cirka 377 MSEK i kapital.
  • 3 februari förlängde bolaget sitt samarbetsavtal med AstraZeneca med ett år.

Händelser efter periodens utgång

• 9 juni beviljades CELLINK ett patent för sin unika cellulosabaserade biobläck-teknik som möjliggör bioprintning av flera celltyper för vävnadsteknik och regenerativ medicin. Patentskyddet gäller den amerikanska marknaden.
  • 10 juni ingick CELLINK och Lonza samarbete för att erbjuda kompletta arbetsflöden för 3D cellkultivering.
  • 24 juni kallade CELLINK till extra stämma för att be om mandat att emittera aktier i samband med eventuella förvärv.

Erik Gatenholm, VD                                      Gusten Danielsson, CFO

Telefon (Sverige): +46 73 267 00 00              Telefon (Sverige): +46 70 991 86 04

Telefon (US): +1 (650) 515 5566                    Telefon (US): +1 (857) 332 2138

E-mail: eg@cellink.com                                  E-mail: gd@cellink.com

Viktig information

Denna information är sådan information som CELLINK AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads­miss­bruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 juli 2020 kl. 08:30 CET.

CELLINK är ett nischat life-science bolag som utvecklar och levererar life-science lösningar för cellkultivering. Vi fokuserar på tre applikationsområden som inkluderar bioprinting, analysis och liquid handling & bioprocessing för att möjliggöra ett komplett erbjudande inom vår niche av life-science lösningar. Målet är att utveckla och kommersialisera cellkultiveringsteknologier som kan leda till att forskare har möjligheten att skapa mänskliga organ från 3D-bioskrivning. Bolaget grundandes 2016 och har installerat sina produkter i mer än 55 länder, CELLINK förändrar framtidens medicin. För mer information, vänligen besök www.cellink.com. Bolagets aktier handlas på Nasdaq Stockholms huvudmarknad under kortnamnet CLNK B.