TELEKOMPROFILER INVALDA I STYRELSEN FÖR CELLMAX

Report this content

CellMax Technologies AB, den Stockholmsbaserade innovatören och leverantören av s.k. high gain antenner för mobila nät, meddelade idag att en ny styrelse har tillträtt.

Peter Ekelund (Ordförande), Per Arne Sandström och Johan Jobér har vid en extra bolagsstämma blivit invalda i styrelsen.

Torbjörn Kämpe, VD CellMax:
Jag är mycket glad att vi har lyckats knyta en så imponerande grupp av industriexperter till vårt bolag. Att under snabb tillväxt realisera potentialen i bolagets patenterade high gain teknologi är en stor utmaning, och att ha en stark och engagerad styrelse med ett globalt kontaktnät kommer att visa sig vara mycket värdefullt i den här fasen.

Peter Ekelund, ny Styrelseordförande CellMax:
Bolag med sådan unik teknologi och potential på världsmarknaden som CellMax besitter är sällsynta. Den nya styrelsen kommer att arbeta hårt med ledningen för att säkerställa att bolaget lever upp till sina kunders högt ställda förväntningar. Nuvarande och nya investorer tillhandahåller en stark finansiell bas så att bolaget kan fortsätta sin ambitiösa produktutveckling, och samtidigt förse sina kunder med världens bästa high gain antenner.

Förutom internationella systemleverantörer, så består CellMax’s kunder av 2G och 3G operatörer i Indien, Indonesien, Irland, Italien, Malaysia, Sverige, Thailand, Storbritannien och USA

Om Peter Ekelund:
Peter är Partner i Baker Capital LLP i New York. Han är även styrelseordförande i Explorica Inc. och styrelseledamot i Aldata Solution Oyj, DigiTV PLus OY, C More Entertainment AB, Diino AB, Wine.com Inc. Han var en av grundarna i Bredbandsbolaget (idag ägt av Telenor), och var även ansvarig för utveckling och lansering av Absolut Vodka i USA.

Om Per Arne Sandström:
Per Arne är styrelseordförande i Coor AB och Powermill Service Group AB. Han är även styrelseledamot i SAAB, Human Care, KTH Executive School och Applied Invest Sweden AB. Han var tidigare vice VD och COO för Ericsson.

Om Johan Jobér:
Johan är CTO för Nordisk Mobiltelefon. Han var tidigare hos Ericsson ansvarig för UMTS system i Japan under definitionsfasen. Andra erfarenheter inkluderar även teknisk ledning hos Orange och 3GIS i Sverige, samt olika expertpositioner inom radioplanering hos Vodafone, Newbury UK. Johan har även varit rådgivare åt Danska regeringen i frågor rörande public safety communication networks.

CellMax Technologies AB utvecklar och säljer högpresterande basstationsantenner, s.k. high gain antennas, för cellulära nät. Den unika antennteknologin från CellMax är speciellt designad för de högre frekvensbanden. Teknologin eliminerar interna energiförluster i antennen via en revolutionerande patenterad design, vilket innebär att man uppnår 1,5-3db ökad förstärkning (+50-100%). Detta i sin tur möjliggör en dramatisk ökning av geografisk yttäckning med upp till 40% jämfört med tillgängliga standardantenner.

En mobiloperatör kan således reducera antalet installerade basstationer i nätet med upp till 30% med bibehållen yttäckning, vilket tillåter en drastisk reducering av såväl den totala nätinvesteringen (CAPEX) samt driftkostnaden (OPEX). Dessutom har det visat sig att nettotrafiken i nätet ökar med upp till 20% då förstärkningsökningen ger en väsentligt högre signalstyrka i hela det täckta området (högre signalstyrka innomhus och t.ex. i bilar), vilket direkt ökar nettointäkterna för operatören. CellMax levererar idag high gain antenner till ledande 2G och 3G operatörer i Europa, Asien och USA.

PRODUKTER:

21dBi, 65 grader
21dBi antennen från CellMax innehåller en revolutionerande låg-förlustteknologi som ökar verkningsgraden i antennen från traditionellt ca 70% till ca 95%.
Teknologin möjliggör för mobiloperatörer att öka geografisk täckning från en basstation med 40% och således bygga ett mobilnät till en 30% lägre investering (CAPEX)

24dBi, 33 grader
CellMax’s helt nya antenn för väg- och järnvägstäckning slår i sin klass världsrekord i antennförstärkning för cellulära system, och har visat sig öka täckningen med ca 50% jämfört med motsvarande antenner på marknaden.
24dBi antennen bygger på samma patenterade arkitektur som 21dBi versionen och kommer även att spela en stor roll i de kommande högkapacitetslösningarna för 3G, i s.k. 6-sektor basstationer.

KOMMANDE PRODUKTER:

21dBi, 65 grader med variabel elektrisk tilt (ADT)
CellMax kommer inom kort att lansera en ny version av sin framgångsrika 21dBi antenn, denna gång med variabel elektrisk tilt (ADT – Adjustable Down Tilt).
CellMax har uppfunnit en ny revolutionerande fas-skiftare helt utan interna förluster. Traditionella fas-skiftare genererar typiskt förluster om ca 0,5dB.
Denna antenn är specifikt utvecklad för 3G marknaden, och lämpar sig för installation i såväl tätbebyggda områden utanför storstäderna (Suburban) som stadsmiljö (Urban). För 3G installationer i dessa områden är variabel tilt ofta ett krav. CellMax innovativa fas-skiftare kommer möljliggöra antennprestanda som i dagsläget saknar motstycke inom detta segment.

Utöver detta kommer CellMax att applicera sin teknologi inom nya områden. Ett exempel är UMTS expansionsband vid 2,7GHz, samt mobil WiMax. Båda dessa teknologier är beroende av maximal radioprestanda för att tillhandahålla högsta möljliga datahastighet och servicekvalitet.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Torbjörn Kämpe, VD
Office: +46 8 755 12 80