Amerikansk fond tecknar konvertibel i CellPoint för 10 miljoner USA-dollar

Amerikansk fond tecknar konvertibel i CellPoint för 10 miljoner USA-dollar London den 6 december 2000. CellPoint Inc. (Nasdaq: CLPT, www.cellpt.com) har emitterat ett konvertibelt skuldebrev på 10 miljoner USA-dollar till den amerikanska fonden Castle Creek Technology Partners. Konverteringskursen är 25 USD om konvertering sker inom sex månader, och lånet löper till den 30 september 2002. Om konvertering sker senare än sex månader från dagens datum, fastställs konverteringskursen till det lägsta av antingen 25 USD per aktie eller 90 procent av ett volymviktat genomsnittligt pris för aktien. Lånet löper med 6 procents årlig ränta, som betalas halvårsvis i kontanter. Castle Creek har också erhållit 210.526 teckningsoptioner med en teckningskurs på 11,40 USD. "Vi är nöjda med att ha kunnat ordna denna viktiga finansiering trots en svag marknad, och den svaga marknaden var också orsaken till att vi inte ville göra en nyemission av aktier just nu", säger Peter Henricsson, styrelseordförande och koncernchef i CellPoint. "Lånet innebär att vi kan fortsätta att utveckla vår affärsverksamhet på det sätt vi har tänkt oss." För mer information, vänligen kontakta: CellPoint Inc: Peter Henricsson, tel. +4477 3006 4077, +44 1344 624 565 E-post: info@cellpt.com Webbplats: www.cellpt.com CellPoint Systems AB Kronborgsgränd 7, 164 46 KISTA Telefon: 08-633 27 00, fax: 08-35 87 90 Castle Creek Technology Partners LLC, grundat 1996 i Chicago, är en enskild fond som i första hand investerar i mindre, teknikinriktade tillväxtföretag med stark ledning och kvalitetsprodukter på attraktiva marknader. CellPoint Inc. (Nasdaq: CLPT, www.cellpt.com) är ett USA-registrerat företag med dotterbolag i Sverige, Storbritannien och Sydafrika som tillhandahåller positions- och telematiktjänster i samarbete med mobila operatörer i hela världen. CellPoints teknik fungerar i GSM-nätverk och är avpassad för vanliga GSM- och WAP-telefoner liksom Internet. Företaget har ett flertal kommersiella tillämpningar för positionering för både företag och privatpersoner, till exempel "Resource Manager" för styrning av rörliga arbetsstyrkor, "CellPoint Finder!" för att hålla reda på vänner och familj och "iMate", en tjänst som ger information om vad som händer och när - och som visar vägen! Dotterbolaget Unwires programmerbara telematikservrar är också integrerade med CellPoints positioneringsplattform, vilket gör det möjligt att trådlöst styra och kontrollera en stor mängd terminaler och funktioner. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/06/20001206BIT00660/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/06/20001206BIT00660/bit0002.pdf