CellPoint och AirFlash integrerar mobilpositioneringstjänster

CellPoint och AirFlash integrerar mobilpositioneringstjänster CellPoint Inc. (Nasdaq: CLPT, O-listan: CLPT, www.cellpoint.com) och amerikanska AirFlash Inc., ledande leverantör av utvecklingsplattformar till positionsbaserade mobiltelefoni-applikationer, meddelar idag gemensamt att de båda bolagen träffat ett partnerskapsavtal för att leverera kompletta och nyckelfärdiga positioneringstjänster till GSM- operatörer världen över. Bolagens första gemensamma kund, den tyska mobiloperatören E-Plus Mobilfunk GmbH, lanserar bolagens positioneringstjänster redan nu under andra kvartalet 2001. "Genom att integrera AirFlashs plattform för applikationsutveckling med CellPoints mobilpositioneringstjänster MLS, gör att vi kan erbjuda Europas mobiloperatörer ett tillförlitligt system som utnyttjar mobilt Internet till att generera inkomstbringande tjänster av realt värde", säger AirFlash operative chef, Korak Mitra. "Vi erbjuder en komplett uppsättning av positioneringsbaserade tjänster så att operatörer snabbt kan installera och erbjuda sina kunder ett vitt fält av värdefulla tjänster." Bolagen kommer att integrera AirFlash's applikationsutvecklingsplattform SmartZone med CellPoints MLS-positioneringsplattform (Mobile Location Services) till ett för operatören komplett och nyckelfärdigt system för utveckling och kommersialisering av positionsbaserade tjänster. efulla tjänster." Lars Persson, VD på CellPoint Systems kommenterar utvecklingen: "En färsk undersökning pekar på visionen att positionsbaserade tjänster just är vad som kommer göra att mobiltelefoner och mobilt Internet kommer att användas både mer sofistikerat och i ökad omfattning. CellPoints samarbete med AirFlash säkerställer att vi kan tillhandahålla den kompletta service som den här nya marknaden kommer efterfråga för att snabbt och tillförlitligt komma att förverkliga visionen." CellPoint har tillkännagett ett flertal kommersiella avtal för positioneringsteknik och för tjänster. CellPoints nya MLS-plattform är den nya generationen av CellPoints sedan tidigare installerade och kommersiella positioneringslösning. Plattformen stödjer förutom dagens vanliga GSM-telefoner även GSM/GPRS-telefoner av både klass 1 och 2 och det utan att något behov av uppgradering eller påbyggnad av varken telefoner eller SIM-kort. Eftersom positionering kan ske vare sig telefonen är i samtalsläge eller viloläge så stöds alla sorters positioneringstjänster, även vagnparksövervakning, "hitta mina vänner" och positionsbaserad information. Användaren skyddar alltid sin integritet genom att alla tjänster måste både initieras och verifieras innan positionering. kan AirFlash tillverkar och säljer ett flertal mjukvarulösningar, gemensamt kallad SmartZone. AirFlash SmartZone produkter möjliggör för mobila operatörer och portalerinnehavare att erbjuda sina mobila kunder positionsbaserade tjänster (LBS). Produktområdet sträcker sig från utvecklingsverktyget SmartZone för att bygga kundapplikationer till omedelbart kommersialiseringsmöjliga lösningar som inkluderar SmartZone plattformen och färdiga applikationer för att möjliggöra en snabb kommersialisering. För mer information, vänligen kontakta: CellPoint Inc: Jakob Sintring, tel. 08-6332704, 0739737741 E-post: info@cellpoint.com Webbplats: www.cellpoint.com CellPoint Systems AB Kronborgsgränd 7, 164 46 KISTA Telefon: 08-633 27 00, fax: 08-35 87 90 AirFlash Inc: Lori Worley, tel. +44 20 7368 3368 E-post: lori@airflash.com Webbplats: www.airflash.com AirFlash Inc. 7-10 Kensington High Street, London W8 5NP, England Telefon: +44 20 7368 3368, fax: +44 20 7368 3367 AirFlash Inc., (www.airflash.com) är baserat Saratoga, Kalifornien U.S.A., med kontor i Storbritannien, Tyskland, Frankrike. AirFlash förser mobiloperatörer och innehavare av mobila portaler med produkter för att bygga positioneringsbaserade trådlösa tjänster, inklusive plattformen SmartZone och applikationer. Bolaget bildades i juli 1998 av industripionjären Rama Aysola och är fortfarande privatägt med ägare som Inktomi Corp., Bay Partners, Band of Angels, PTI, Trio Investments och Pitch Joghnson/Asset Management Company. AirFlash har även en strategisk allians med Inktomi för att möjliggöra avancerad maskin-handel (m- handel) och söktjänster för mobila användare. CellPoint Inc. (Nasdaq: CLPT, www.cellpoint.com) är ett USA-registrerat företag med dotterbolag i Sverige, Storbritannien och Sydafrika som tillhandahåller positions- och telematiktjänster i samarbete med mobila operatörer i hela världen. CellPoints teknik fungerar i GSM-nätverk och är avpassad för vanliga GSM- och WAP-telefoner liksom Internet. Företaget har ett flertal kommersiella tillämpningar för positionering för både företag och privatpersoner, till exempel "Resource Manager" för styrning av rörliga arbetsstyrkor, "CellPoint Finder!" för att hålla reda på vänner och familj och "iMate", en tjänst som ger information om vad som händer och när - och som visar vägen! Dotterbolaget Unwires programmerbara telematikservrar är också integrerade med CellPoints positioneringsplattform, vilket gör det möjligt att trådlöst styra och kontrollera en stor mängd terminaler och funktioner. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/03/20010403BIT00440/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/03/20010403BIT00440/bit0002.pdf