CellPoint Unwire gör telemetrisuccé i Cannes

CellPoint Unwire gör telemetrisuccé i Cannes Cannes den 23 februari 2001 Solnaföretaget CellPoint Unwires (www.unwire.com, www.cellpoint.com) förevisningar av trådlösa telemetritjänster på plats är på väg att bli en av Cannes-mässans absoluta huvudattraktioner. "Redan första morgonen fick vi en order på flera tusen terminaler, och bara under mässans två första dagar hade vi mer än 200 förstahandskontakter", säger Mikael Carlsson, marknads- och försäljningsdirektör i CellPoint Unwire. På Cannes-mässan demonstrerar CellPoint Unwire M-handel i praktiken och visar hur kontantlösa köp med mobiltelefon från en varuautomat fylld med smårätter och tilltugg går till. "En reportagegrupp från Frankrikes TV3 har besökt montern, och journalister har sagt sig vara imponerade av att få se hur telemetri och M- handel går till i verkligheten", säger Mikael Carlsson vidare. "Men vid CeBIT-mässan i Tyskland i mars kommer vi att visa upp ännu fler lösningar." Efter den grundläggande presentationen av trådlös telemetri som Hans Snook, koncernchef i Orange gjorde under onsdagen, förevisar CellPoint Unwire livslevande telemetritjänster som går utöver vanliga taltjänster. Hans Snook talade om framtida trådlösa applikationer i det sammanvävda samhället och koncentrerade sig därvidlag på de nya tjänster som snart kommer att stå för huvuddelen av mobiloperatörernas intäkter. Dr. Keiji Tachikawa, VD för japanska NTT DoCoMo, tillade att 2010 kommer 70-80 procent av alla mobila uppkopplingar att avse annat än tal. CellPoint och Unwire toppföretag enligt Intel En rapport från Intel, som publicerades i förra veckan, nämner CellPoint och Unwire bland de två bästa företagen i världen i varsin bransch, det vill säga positionering respektive telemetri. CellPoint Unwire fick dela denna ära med Motorola inom telemetri och CellPoint Systems med Ericsson för positionering. Peter Henricsson, styrelseordförande och koncernchef i CellPoint Inc.: "Vi har en avancerad plattformslösning för både positioneringstjänster och telemetri, och nu börjar folk upptäcka att nya mobila tjänster kan bli stort. En vanlig uppfattning är att marknaden för positioneringstjänster blir mycket stor, men vi tror att den trådlösa telemetrimarknaden till och med kan bli ännu större." För mer information, vänligen kontakta: CellPoint Unwire: Mikael Carlsson, tel: +46 (0)8 446 6410, Cannes +46 (0)708 500 009 CellPoint Inc.: Peter Henricsson, tel: +44 1344 624 565, Cannes +44 77 3006 4077 E-post: info@cellpoint.com Webbplatser: www.unwire.com, www.cellpoint.com Unwire AB (www.unwire.com) är ett helägt dotterbolag till CellPoint Inc. Unwire utvecklar och säljer trådlösa telematikterminaler, utformar trådlösa tillämpningar och är ett av de ledande företagen i världen inom trådlösa telematiktjänster. Telematik innebär trådlös styrning och kontroll av maskiner och utrustning. Applikationer och tjänster finns framför allt inom industrin i branscher som transport och logistik, larm och säkerhet, hissystem, varuautomater, kvalitetskontroll, containerövervakning, fordonssystem, bankautomater, dörr- och portsystem, bilparksövervakning med mera. CellPoint Inc. (NASD: CLPT; på O-listan preliminärt den 15 mars, www.cellpoint.com) är ett amerikanskt företag med dotterbolag i Sverige, Storbritannien och Sydafrika, som tillhandahåller positions- och telematiktjänster i samarbete med mobila operatörer i hela världen. CellPoints mobila "end-to-end"-lösning fungerar i alla omodifierade GSM- nät, använder vanliga GSM- eller WAP-telefoner och har Internet som användargränssnitt. För närvarande finns ett flertal applikationer och tjänster tillgängliga, och CellPoint erbjuder tredjepartsleverantörer att integrera sina applikationer tillsammans med CellPoints öppna gränssnitt. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00250/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00250/bit0001.pdf