CellPoint Unwire köper Uniq

CellPoint Unwire köper Uniq CellPoints telematikbolag Unwire AB (www.unwire.com, www.cellpoint.com) har förvärvat det svenska företaget Universal Information Quality AB (Uniq), verksamt inom informationsteknik kring avfallshantering. Unwires partner och återförsäljare kommer omedelbart att kunna marknadsföra Uniqs tekniska lösningar som inkluderar Unwires telematikprodukter. Uniq har flera existerande avtal med många av världens största renhållningsföretag. Uniq har i samarbete med sina partner utvecklat WasteMapping, en unik teknik att tillhandahålla informationsteknik för avfallshantering. WasteMapping är en hård- och mjukvarulösning för planering av turer för avfallshämtning. Systemet klarar också av att föra statistik som till exempel när soptunnor har tömts och vikt vid tömning. Med hjälp av Unwires trådlösa applikationsservrar meddelas ledningscentralen via GSM- nätet när tömning behöver göras. Uniqs produkt har uppmärksammats i tävlingen Miljöteknik, arrangerad av bland annat Nutek, för sin miljövänliga profil. Renhållningsföretag kan göra stora besparingar genom att planera tömningsrutterna och därmed kan antalet felkällor minimeras, som till exempel hämtning av tomma soptunnor. "Genom köpet av Uniq kan vi erbjuda marknaden och systemintegratörer en komplett lösning för hantering av avfall och containerövervakning", säger Michael Wallón, Vice President, Market & Business Development på CellPoint Unwire. "Genom att WasteMapping är just unik och patentsökt, får vi en mycket stark ställning på marknaden. Wallón fortsätter: "Vi är mycket nöjda med att kunna erbjuda våra kunder och partner en "plug & play"-lösning för informationsteknik vid avfallshantering. Det ger en flygande start inom M2M (machine to machine) för företag i miljöbranschen som vill automatisera sin verksamhet." Kaj Gellberg, VD på Uniq, säger: "Jag har under mer än ett år jobbat mycket nära Unwire i utvecklandet av WasteMapping. När min produkt nu ska börja spridas även utanför Sverige är det därför naturligt att lämna över till Unwire som har en helt annan internationell kapacitet.". Kaj Gellberg kommer att fortsätta leda utvecklingen inom området som produktansvarig i CellPoint Unwire för Uniq-konceptet. Förvärvet kommer inte att ge en omedelbar effekt på CellPoints resultat eller balasräkning, men ger CellPoint Unwire en strategiskt viktig position inom en starkt växande marknad. För mer information, vänligen kontakta: Uniq: Kaj Gellberg, telefon 0709-32 33 92 CellPoint Unwire: David Ericksson, VD, telefon 0708-50 00 10 Michael Wallón, vice VD, telefon 0708-50 00 05 Jakob Sintring, informationsansvarig, telefon 0737 739 741 Unwire AB Solna Torg 13, 3 tr., Box 1449 171 28 SOLNA Telefon: 08-410 200 00, fax: 08-730 04 10 Webbplats: www.unwire.com, E-post: info@unwire.com Unwire AB (www.unwire.com) är ett helägt dotterbolag till CellPoint Inc. Unwire utvecklar och säljer trådlösa telematikterminaler, utformar trådlösa tillämpningar och är ett av de ledande företagen i världen inom trådlösa telematiktjänster. Telematik innebär trådlös styrning och kontroll av maskiner och utrustning. Applikationer och tjänster finns framför allt inom industrin i branscher som transport och logistik, larm och säkerhet, hissystem, varuautomater, kvalitetskontroll, containerövervakning, fordonssystem, bankautomater, dörr- och portsystem, bilparksövervakning med mera. CellPoint Inc. (NASD och OM Stockholmsbörsen: CLPT; www.cellpoint.com) är ett amerikanskt företag med dotterbolag i Sverige, Storbritannien och Sydafrika, som tillhandahåller positions- och telematiktjänster i samarbete med mobila operatörer i hela världen. CellPoints mobila "end- to-end"-lösning fungerar i alla omodifierade GSM-nät, använder vanliga GSM- eller WAP-telefoner och har Internet som användargränssnitt. För närvarande finns ett flertal applikationer och tjänster tillgängliga, och CellPoint erbjuder tredjepartsleverantörer att integrera sina applikationer tillsammans med CellPoints öppna gränssnitt. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/04/20010404BIT00760/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/04/20010404BIT00760/bit0001.pdf