CellPoint Unwire och IPM International samarbetar

CellPoint Unwire och IPM International samarbetar CellPoint Unwire tillkännagav på CeBIT-mässan i Hannover ett samarbetsavtal med italienska multinationella IPM International. De båda företagen kommer gentemot kunder och partners arbeta tillsammans för att marknadsföra en komplett telematiklösning anpassad för fjärrstyrning av varuautomater som möjliggör för ägare av varuautomater att övervaka sina maskiner, kontrollera lagernivå, bli larmade om fel uppstår i automaterna, göra snabba prisförändringar samt låta kunden betala via mobiltelefon i så kallad m-handel. IPM International, som är ett världsledande företag inom offentliga telefonautomater, har redan integrerat sitt Management System, REMAS ® III, med CellPoint Unwires trådlösa applikationsserver WAS och produkten är klar att installeras kommersiellt. "Vårt mål med samarbetet är att kunna tillhandahålla en totallösning som bygger på att Unwires trådlösa applikationsserver integreras över hela vårt terminalstyrningssystem", säger Philippe Candolfi, affärsområdeschef på IPM International. "Vi har lång erfarenhet från betaltelefoner med en miljon installationer över hela världen. Kunskapen därifrån vill vi nu ta med oss när vi ger oss in på varuautomater. Unwires WAS och vårt Management System bildar tillsammans en komplett lösning" säger Candolfi. "Det här är ett utmärkt resultat av vårt partnerskapsprogram," säger Michael Wallón, chef för affärs- och marknadsutveckling på CellPoint Unwire. "Vårt avtal med IPM International förstärker vår kärnverksamhet inom WAS och liknande trådlös kommunikationsteknik. Eftersom det förstärker våra systemintegratörers och våra industriella partners förmåga att snabbt kunna utveckla färdiga produkter till marknaden så ökar också flexibiliteten genom att vi kan välja bland våra tekniska komponenter som exakt passar deras behov." "Vår kärnkompetens och erfarenhet i att implementera telematiklösningar och m-handel är en stor tillgång när vi i samarbete med våra partner utvecklar färdiga helhetslösningar för telematikmarknaden," säger Lars J Solberg, försäljningschef på Unwire "Enbart i Tyskland finns över 840 000 cigarettautomater. Uppskattningar pekar på det finns över tio miljoner varuautomater i hela världen - detta är en mycket stor marknad som vi nu är redo för. Ägare av varuautomater beräknar att kostnadsbesparingar på upp till 50 procent kan göras genom att använda vår WAS tillsammans med system som REMAS III." För mer information, kontakta: CellPoint Unwire: Mikael Wallón, Michael.Wallon@unwire.se Tel: +46 (0)8 410 200 00 Lars J Solberg, Lars.Solberg@unwire.se , Tel: +46 708 500070 Jakob Sintring, informationsansvarig, Jakob.Sintring@cellpoint.com, Tel: +46 737 739 741 IPM Group: Philippe Candolfi, Tel: Tel: +41 22 749 3429 Unwire AB Solna Torg 13, 3 tr., Box 1449 171 28 SOLNA Telefon: 08-410 200 00, fax: 08-730 04 10 Webbplats: www.unwire.com, E-post: info@unwire.com IPM International: IPM Group är världsledande inom telekommunikation, där de arbetar inom FoU, tillverkning och marknadsföring av terminaler och system, Internettillämpningar, Smart Cards och accessprodukter. Företaget är världskänt genom installationer av över 900,000 telefonautomater hos fler än 50 operatörer i 26 olika länder. Deras internationella allianser har möjliggjort en förståelse för kundernas lokala behov och erfarenheter. De har samarbetsavtal med Thailand, Filippinerna, Malaysia, Ukraina, Brasilien, Sydafrika, Storbritannien och Kina. Unwire AB (www.unwire.com) är ett helägt dotterbolag till CellPoint Inc. Unwire utvecklar och säljer trådlösa telematikterminaler, utformar trådlösa tillämpningar och är ett av de ledande företagen i världen inom trådlösa telematiktjänster. Telematik innebär trådlös styrning och kontroll av maskiner och utrustning. Applikationer och tjänster finns framför allt inom industrin i branscher som transport och logistik, larm och säkerhet, hissystem, varuautomater, kvalitetskontroll, containerövervakning, fordonssystem, bankautomater, dörr- och portsystem, bilparksövervakning med mera. CellPoint Inc. (Nasdaq & OM Stockholmsbörsen: CLPT; www.cellpoint.com) är ett amerikanskt företag med dotterbolag i Sverige, Storbritannien och Sydafrika, som tillhandahåller positions- och telematiktjänster i samarbete med mobila operatörer i hela världen. CellPoints mobila "end- to-end"-lösning fungerar i alla omodifierade GSM-nät, använder vanliga GSM- eller WAP-telefoner och har Internet som användargränssnitt. För närvarande finns ett flertal applikationer och tjänster tillgängliga, och CellPoint erbjuder tredjepartsleverantörer att integrera sina applikationer tillsammans med CellPoints öppna gränssnitt. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/28/20010328BIT00280/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/28/20010328BIT00280/bit0002.pdf