It's Alive! utvecklar mobila spel i samarbete med CellPoint

It's Alive! utvecklar mobila spel i samarbete med CellPoint Stockholm den 4 december 2000 Nasdaq-noterade CellPoint Inc. (Nasdaq: CLPT, www.cellpt.com) och spelutvecklingsföretaget It's Alive! (www.itsalive.com) etablerar samarbete om att utveckla positionsbaserade spel på CellPoints plattform. Alla telefoner med SMS-teknik eller WAP ska kunna använda spelen och spela med andra som finns i närheten. "De mobila spel som finns idag är alldeles för tråkiga. Vi vill skapa spel som riktar sig till 'Playstation-generationen' och göra mobiltelefonen mer levande", säger Tom Söderlund, VD i Stockholmsföretaget It's Alive!. "Förvisso kan spel i en mobiltelefon aldrig bli lika avancerade som spel avsedda för moderna spelkonsoler. Nyckeln till framgång för mobila spel är i stället att utnyttja de speciella egenskaper som mobiltelefonen har, exempelvis möjligheten till positionering." "Genom samarbetet med It's Alive! kommer CellPoint in på ytterligare en mycket intressant del av positioneringsmarknaden", säger Fredrik Wettergren, projektansvarig i CellPoint. Vi tror att spel kommer att få stor betydelse för ungdomars inställning till positionering och mobilt Internet framöver. Samarbetet mellan It's Alive! och CellPoint går ut på att It's Alive! i ett tidigt skede testar sina spel med CellPoints positioneringsplattform. Efter avklarade tester integreras spelen från It's Alive! med CellPoints plattform, och sedan erbjuds teleoperatörerna hela paketet. För mer information, vänligen kontakta: It's Alive!: Tom Söderlund, VD, tel. 587 09 802 eller 0707-51 72 55, e-post: tom.soderlund@itsalive.com CellPoint Systems AB: Fredrik Wettergren, projektansvarig, tel. 0708-50 00 44, Bosse Steiner, informationsansvarig Sverige, tel. 08-633 27 04 eller 0733- 32 00 32. E-post: info@cellpt.com Webbplats: www.cellpt.com CellPoint Systems AB Kronborgsgränd 7, 164 46 KISTA Telefon: 08-633 27 00, fax: 08-35 87 90 CellPoints samtliga pressmeddelanden finns att läsa på: www.cellpt.com/v2/newsreleases2.htm CellPoint Inc. (Nasdaq: CLPT, www.cellpt.com) är ett USA-registrerat företag med dotterbolag i Sverige, Storbritannien och Sydafrika som tillhandahåller positions- och telematiktjänster i samarbete med mobila operatörer i hela världen. CellPoints teknik fungerar i GSM-nätverk och är avpassad för vanliga GSM- och WAP-telefoner liksom Internet. Företaget har ett flertal kommersiella tillämpningar för positionering för både företag och privatpersoner, till exempel "Resource Manager" för styrning av rörliga arbetsstyrkor, "CellPoint Finder!" för att hålla reda på vänner och familj och "iMate", en tjänst som ger information om vad som händer och när - och som visar vägen! Dotterbolaget Unwires programmerbara telematikservrar är också integrerade med CellPoints positioneringsplattform, vilket gör det möjligt att trådlöst styra och kontrollera en stor mängd terminaler och funktioner. It's Alive! (www.itsalive.com) är marknadsledande vad gäller utveckling av positionsbaserade mobila spel och distribuerar sina produkter via mobiloperatörer till slutanvändarens mobiltelefon. Genom att utnyttja mobil positioneringsteknik och kombinera flera olika medier såsom SMS, WAP, Internet och TV, skapar It's Alive! spel som väcker mobiltelefonen till liv. It's Alive! lanserade världens första positioneringsspel, BotFighters, i november 2000. Företaget, som är baserat i Stockholm, samarbetar med marknadsledande aktörer inom trådlös kommunikation såsom Ericsson, CellPoint och SignalSoft. It's Alive! ägs av de anställda och Speed Ventures. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/04/20001204BIT00470/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/04/20001204BIT00470/bit0002.pdf