Mässbesökare prövar CellPoints tjänster i Cannes

Mässbesökare prövar CellPoints tjänster i Cannes London den 16 februari 2001 CellPoint (Nasdaq: CLPT, www.cellpoint.com, preliminärt på O-listan den 15 mars 2001) visar livslevande positionerings- och telematiklösningar under den tredje GSM-mässan (3GSM World Congress) i Cannes 20-23 februari. Bland annat visas löpande den positioneringstjänst som för närvarande finns i Frankrike och Sverige, och demonstrationen inkluderar världens första förevisning av så kallad roaming (automatisk vidarekoppling mellan olika operatörer). Mässbesökare kommer också bland annat att kunna köpa varor från en varuautomat med hjälp av sin mobiltelefon. Oracle och CellPoint förevisar gemensamt en positionsbaserad Yellow Pages®-tjänst med e- kuponger. Handla med mobiltelefonen CellPoint Unwire, som svarar för koncernens affärsområde telematik/telemetri, kommer under kongressen att visa helt nya, innovativa telemetrilösningar och hur man med mobiltelefon kan köpa varor från varuautomater, så kallad M-handel. Unwire kommer också att förevisa "Webbporten", en industriport i liten skala som visar hur svenska, Cardo- ägda Allhabo idag via SMS-meddelanden kontrollerar sina portar med Unwires telemetriteknik. "Det här är bara några enkla exempel på hur vår teknik fungerar idag och vad våra kunder kan göra med den", säger Mikael Carlsson, marknads- och försäljningschef i CellPoint Unwire. "Kongressbesökarna i Cannes kommer själva att kunna testa våra telemetrilösningar med hjälp av sina mobiltelefoner." Ny positioneringsplattform Vidare under mässan kommer CellPoint att presentera den nya versionen av sin positioneringsplattform, Mobile Location System 5.0 (MLS), som ger mobiloperatörerna möjlighet att positionera alla sina abonnenter omedelbart. Systemet stödjer även positionsbestämning av såväl aktiva som inaktiva mobiltelefoner och tillhandahåller därmed de funktioner som krävs i alla slags positioneringsapplikationer - inklusive fordonsstyrning, finn- en-vän och lokal information. Plattformen har helt öppna gränssnitt och kan alltså användas av vilken mobiloperatör som helst, och den förser CellPoints nätverksbaserade system med kapacitet för massanvändning med bibehållen hög hastighet. CellPoint kommer också att presentera ExPos, en nyckelkomponent för MLS och CellPoints SIM-kortslösning, tillsammans med ExView, som är speciellt anpassad för att hjälpa nätverksoperatörer att finstämma inkommande data för bästa möjliga positioneringsresultat. ExPos översätter nätverksdata till X/Y-koordinater, som sedan skickas in till ExView. CellPoint kommer därutöver att förevisa sina positioneringstjänster Resource Manager, iMate och Finder! i realtid. Oracle och CellPoint i samarbete En annan begivenhet under Cannes-mässan är att Oracle, som tillhandahåller den mjukvara som driver Internet (www.oracle.com), och CellPoint tillsammans visar en positionsbaserad Yellow Pages®-tjänst med elektroniska kuponger och Cannes lokalt som tillfällig utgångspunkt. Tjänsten har utvecklats med Oracle's 9i Application Server - Wireless Edition och CellPoints positioneringsteknik. "Vår monter lovar att bli en av de mest spännande på hela Cannes-mässan, där folk kan pröva våra trådlösa applikationer för både positionering och telematik", säger Peter Henricsson, ordförande och koncernchef i CellPoint. "Vi pratar inte bara om våra lösningar längre, nu låter vi mässbesökarna också uppleva livslevande, fungerande tjänster som kan användas i större skala." Lars Persson, chef för CellPoints positioneringsverksamhet, kommer att leda mässkonferensen om positionering och lokalt innehåll. CellPoints monter finns i Hall 2, plats A1. För mer information, vänligen kontakta: CellPoint Unwire: Mikael Carlsson, marknads- och försäljningschef, tel+46 (0)8 446 64 00 CellPoint Systems: Lars Persson, operativ chef, tel: +44 (0)77 9988 5750 eller +44 (0) 1932 895 310 E-post: info@cellpoint.com Webbplats: www.cellpoint.com CellPoint Systems AB Kronborgsgränd 7, 164 46 KISTA Telefon: 08-633 27 00, fax: 08-35 87 90 CellPoint Inc. (Nasdaq: CLPT, www.cellpoint.com) är ett USA-registrerat företag med dotterbolag i Sverige, Storbritannien och Sydafrika som tillhandahåller positions- och telematiktjänster i samarbete med mobila operatörer i hela världen. CellPoints teknik fungerar i GSM-nätverk och är avpassad för vanliga GSM- och WAP-telefoner liksom Internet. Företaget har ett flertal kommersiella tillämpningar för positionering för både företag och privatpersoner, till exempel "Resource Manager" för styrning av rörliga arbetsstyrkor, "CellPoint Finder!" för att hålla reda på vänner och familj och "iMate", en tjänst som ger information om vad som händer och när - och som visar vägen! Dotterbolaget Unwires programmerbara telematikservrar är också integrerade med CellPoints positioneringsplattform, vilket gör det möjligt att trådlöst styra och kontrollera en stor mängd terminaler och funktioner. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/16/20010216BIT01090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/16/20010216BIT01090/bit0001.pdf