Preliminär delårsrapport 1 juli 2000 - 31 mars 2001

Preliminär delårsrapport 1 juli 2000 - 31 mars 2001 inkl. kv 3, 2000/2001; 1 januari 2001 - 31 mars 2001 * Intäkterna ökade under periodens tredje kvartal till MUSD 2,46 från MUSD 0,95 andra kvartalet. * EBITDA förbättrades under kvartalet till MUSD -3,11. * Bolagets s.k. burn rate minskade under kvartalet till strax över MUSD 1,0 per månad. * Omsättningstillgångar exkl övriga fordringar och lager uppgick till MUSD 7,5, att jämföra med MUSD 10,4 efter andra kvartalet. * CellPoint gynnas av att mobiloperatörer vill erbjuda nya lönsamma tjänster i sina redan befintliga mobilnät. * CellPoints styrelseordförande och CEO Peter Henricsson diskuterar kvartalsrapporten i form av frågor och svar i en separat bilaga, vilken även finns tillgänglig på Internet: htttp://www.cellpt.com/corporateupdate2.htm CellPoint Inc. offentliggör idag preliminär delårsrapport, översiktligt granskat, för senaste kvartalet, 1 januari till 31 mars 2001 (Q3, 200072001) och för niomånadersperioden 1 juli 2000 till 31 mars 2001. Fullständig niomånadersrapport kommer att offentliggöras senast den 15 maj i samband med att bolagets 10QSB-rapport registrerats hos amerikanska SEC. Rapporten kommer att finnas tillgänglig på http://www.edgar.com och http://www.freeedgar.com. Preliminär delårsrapport för perioden 2000-07-01 - 2001-03-31 CellPoints intäkter under perioden januari - mars 2001 (Q3, 2000/2001), uppgick till USD 2 463 294, en ökning från USD 265 511 under Q3, 1999 och från USD 946 886 jämfört med föregående kvartal. Intäkterna ökade 2,5 gånger snabbare än rörelsekostnaderna och med 828 procent jämfört med samma period föregående år samt med 160 procent jämfört med föregående kvartal. Under kvartalet har bolaget fokuserat på att hålla ökad kontroll på rörelsekostnaderna vilket tillsammans med förbättrad försäljning medförde att EBITDA (rörelseresultat före avskrivningar) förbättrades till USD -3 108 448, samtidigt som den genomsnittliga s.k. burn rate minskade till strax över USD 1,0 miljon per månad. Omsättningstillgångar exkl övriga fordringar och lager vid kvartalets slut uppgick till MUSD 7,5, jämfört med MUSD 10,4 vid slutet av Q2. Antalet anställda har ökat till 150 personer från 66 för ett år sedan. Intäkterna för niomånadersperioden 1 juli 2000 till 31 mars 2001 (Q1-3, 2000/2001) uppgick till USD 4 388 301 (USD 619 274), en ökning på 609 procent. EBITDA för niomånadersperioden blev USD -8 703 881. Försäljnings- och administrativa kostnader uppgick till USD 11 063 744 (USD 2 580 902). Nettoresultatet för niomånadersperioden var USD -20 026 376 (USD -6 511 820) varav avskrivningar och amorteringar utgjorde USD -9 593 495. CellPoints styrelseordförande och CEO Peter Henricsson kommenterar utvecklingen: "Vi är glada över att denna starka tillväxt kunnat ske trots ett läge med problem inom såväl mjukvaru- som telekombranscherna. Vi märker att efterfrågan ökar från GSM-operatörer. Förseningar i lanseringen av 3G är, tvärt mot vad man kan tro, något som verkar till vår fördel. Situationen har gjort det än viktigare för operatörer att introducera icke-röst-baserade tjänster för att nå mesta möjliga avkastning från investeringarna i de existerande nätverken. Vad vi visar är att positioneringstjänster nu finns redo för storskalig lansering i mobilnäten." Henricsson avslutar: "Kvartalets viktigaste händelse var installationen hos tyska E-Plus av världens första kommersiella order av en nätverksbaserad positioneringsplattform. I en tid då telekomindustrin meddelar vikande intäkter och nedskärningar, expanderar vi för att möta denna växande efterfrågan samtidigt med att denna nya industri växer fram. Fullständig niomånadersrapport offentliggörs senast den 15 maj i samband med att bolagets amerikanska 10QSB-rapport registreras hos amerikanska SEC. Rapporten kommer då finnas tillgänglig på http://www.edgar.com och http://www.freeedgar.com CellPoints styrelseordförande och CEO Peter Henricsson diskuterar kvartalsrapporten ytterligare i form av frågor och svar i en separat bilaga, vilken även finns tillgänglig på Internet: htttp://www.cellpt.com/corporateupdate2.htm Viktiga händelser under kvartalet: E-Plus - CellPoint levererar världens första kommersiella order av nätverkbaserade positioneringstjänster till tyska mobiloperatören E-Plus Notering i Europa - CellPoint godkänns för sekundärnotering på OM Stockholmsbörsen och handeln inleds den 15 mars 2001 CellPoint upprättar en avdelning för partnerskapsutveckling och försäljning - Ett expertteam för partnerskapsutveckling och försäljning har utplacerats. CellPoint Unwire och MINT inleder samarbete inom m-handel - samarbetet möjliggör för konsumenter att betala varor från varuautomater genom sina mobiltelefoner CellPoint Unwire får genombrottsorder inom kollektivtrafik - strategisk installering av GSM-servrar för biljettsystem inom kollektivtrafik London, 30 april 2001 CellPoint Inc. Bilagor: Consolidated Balance Sheets Consolidated Statements of Operations "Frågor och svar kring delårsrapporten" För ytterligare information, kontakta: CellPoint (Sverige): Jakob Sintring, Tel: +46-(0)73 973 77 41, jakob.sintring@cellpoint.com CellPoint Inc.: Lynn Duplessis, Tel: +44 1344 624 565, lynn.duplessis@cellpoint.com CellPoint Inc. (NASD och OM Stockholmsbörsen: CLPT; www.cellpoint.com) är ett amerikanskt företag med dotterbolag i Sverige, Storbritannien och Sydafrika, som tillhandahåller positions- och telematiktjänster i samarbete med mobila operatörer i hela världen. CellPoints mobila "end- to-end"-lösning fungerar i alla omodifierade GSM-nät, använder vanliga GSM- eller WAP-telefoner och har Internet som användargränssnitt. För närvarande finns ett flertal applikationer och tjänster tillgängliga, och CellPoint erbjuder tredjepartsleverantörer att integrera sina applikationer tillsammans med CellPoints öppna gränssnitt. Telematikverksamheten bedrivs i koncernbolaget Unwire AB (www.unwire.se), som utvecklar och säljer trådlösa telematikterminaler, utformar trådlösa tillämpningar och är ett av de ledande företagen i världen inom trådlösa telematiktjänster. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/30/20010430BIT00200/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/04/30/20010430BIT00200/bit0001.pdf Hela rapporten