Tyska E-Plus lanserar CellPoints positioneringsplattform

Tyska E-Plus lanserar CellPoints positioneringsplattform CellPoint Inc. har ingått ett strategiskt partnerskap för positioneringstjänster med den tyska mobiloperatören E-Plus Mobilfunk GmbH. E-Plus har installerat CellPoints nätverksbaserade positioneringsplattform Mobile Location System, som stödjer positioneringstjänster för alla GSM-telefoner. Det högpresterande systemet kan utföra positioneringstjänster åt E-Plus över 6.000.000 abonnenter oavsett om deras telefoner är uppkopplade i ett aktivt samtal eller ej. E-Plus kommer under veckan att presentera de nya tjänsterna på CeBIT- mässan i Hannover som pågår från 22 till 28 mars. "Vi lanserar detta till att börja med på vår WAP-plattform med kunder som har speciellt höga krav och som använder WAP genom GSM eller GPRS", säger Alexis Trolin, programchef för positioneringsbaserade tjänster på E-Plus. Den nya tjänsten "Standortbasierte Auskünfte" (Positionsbaserad Information), är den första i en serie av positioneringstjänster som E- Plus planerar att lansera. "Den här tekniken är strategiskt viktig för E- Plus. För att skapa framtidens mobila Internettjänster samarbetar vi med ett antal europeiska partner. CellPoints lösning möjliggör denna vision", säger Trolin. CellPoints Mobile Location System (MLS) är en nätverksbaserad lösning som även fungerar i leverantörsblandade nätverk utan att behöva uppgradering eller påbyggnad av ny hårdvara i basstationerna. MLS- plattformen är knutpunkten i ett positioneringssystem och har öppna gränssnitt mot både positioneringstekniken å ena sidan och positioneringstjänster å andra sidan. "CellPoints teknik och dess europeiska team har de senaste månaderna verkligen imponerat på oss," säger Trolin. "CellPoints Mobile Location System stödjer roaming och möjliggör en snabb utveckling av positioneringsbaserade tjänster i samarbete med våra partner såväl som med tredje part, vilket ger oss ett påtagligt försprång gentemot våra europeiska konkurrenter." "Det här är världens första installation av detta slag. Vi tror att detta är den första ordern med kommersiell substans på en GSM/3G- positioneringsplattform anpassad att stödja miljoner användare. Det är en betydelsefull order och en milstolpe för CellPoint", säger Lars Persson, verkställande direktör för CellPoint Systems. GSM är idag den dominerande digitala mobila standarden i världen och det finns fler än 440 miljoner användare. Positioneringstjänster anses allmänt vara en central och spridd tjänst år 2005 och stå för en betydande del av operatörernas intäkter. E-Plus (www.eplus-online.de) E-Plus är en tysk operatör med fler än 6.000.000 abonnenter. E-Plus ägs av KPN (77,5 %) och BellSouth (22,5%). E-Plus har ett antal strategiska samarbetspartner såsom PTT Telecom i Holland och KPN Orange i Belgien. CellPoint Inc. (NASD och OM Stockholmsbörsen: CLPT; www.cellpoint.com) är ett amerikanskt företag med dotterbolag i Sverige, Storbritannien och Sydafrika, som tillhandahåller positions- och telematiktjänster i samarbete med mobila operatörer i hela världen. CellPoints mobila "end- to-end"-lösning fungerar i alla omodifierade GSM-nät, använder vanliga GSM- eller WAP-telefoner och har Internet som användargränssnitt. För närvarande finns ett flertal applikationer och tjänster tillgängliga, och CellPoint erbjuder tredjepartsleverantörer att integrera sina applikationer tillsammans med CellPoints öppna gränssnitt. Telematikverksamheten bedrivs i koncernbolaget Unwire AB (www.unwire.com), som utvecklar och säljer trådlösa telematikterminaler, utformar trådlösa tillämpningar och är ett av de ledande företagen i världen inom trådlösa telematiktjänster. För information, vänligen kontakta: CellPoint Systems: Lars Persson, tel+44 (0)1932 895 310 e-post: info@cellpoint.com Hemsida: www.cellpoint.com E-Plus: Alexis Trolin, tel +49-211-448-0 e-post: Alexis.Trolin@eplus.de Hemsida: www.eplus-online.de ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/21/20010321BIT00770/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/21/20010321BIT00770/bit0002.pdf