CellPoint fortsätter minska skuld

CellPoint fortsätter minska skuld CellPoint har uppfyllt villkoren i överenskommelsen från december 2001 med Castle Creek. Delbetalningen i januari erlades i kontanter. Bolagen har kommit överens om att delbetalningen i februari ska erläggas i form av aktier i CellPoint. Castle Creek erhåller 705 128 aktier istället för delbetalning om 550 000 USD. Antalet aktier baseras på samma aktiekurs som gällde vid bolagets emission i januari i år. Castle Creek drar därför tillbaka stämningen mot CellPoint. "Bolagets och dess långivare inser att den kortfristiga skulden varit ett hinder för intresserade aktörer såsom nya investerare, strategiska partner samt kunder och vi försöker nu tillsammans åtgärda detta", säger Peter Henricsson, styrelseordförande i CellPoint Inc. "Medan aktiemarknaden har varit kärv, har vi slimmat vår verksamhet och fokuserat på vår kärnkompetens med positioneringsplattformar. Vi har en stark affärsmodell med solida affärsprospekt, så att stärka vår balansräkning är det sista steget i den rekonstruktion som vi inledde förra sommaren. Bolaget och dess långivare är engagerade i att gemensamt arbeta för en omfattande skuldrekonstruktion som är acceptabel för alla berörda parter och nya investerare." CellPoint kommer att offentliggöra en Corporate Update senare idag som behandlar 3GSM World Congress, som hölls i Cannes förra veckan. Den kommer att finns tillgänglig på http://www.cellpoint.com/corporateupdate2.htm. CellPoint Inc. (Nasdaq och Stockholmsbörsen: CLPT) är en ledande global leverantör av positioneringsteknik, plattformar och applikationer som möjliggör för operatörer att snabbt skapa nya intäkter från positioneringstjänster för både konsumenter och affärsanvändare samt att möta nödfallspositioneringskraven i USA och Europa. CellPoints två huvudprodukter, Mobile Location System (MLS) och Mobile Location Broker (MLB), bygger på öppna standarder och är utvecklade för att fungera i leverantörsblandade nätverk och möjliggör säker kommunikation med applikationer och innehåll från tredjepartsleverantörer. Grundkonfigurationen av CellPoints system har kapacitet att klara av över 500 000 positioneringsförfrågningar per timma. CellPoints tidiga inträde på marknaden och långa erfarenhet från europeiska operatörer har möjliggjort utvecklandet av produkter och funktioner som löser grundläggande krav, som aktiv och passiv positionering, internationell roaming, stöd för flera olika positioneringstekniker och användarintegritet. CellPoint är ett globalt bolag med huvudkontor i Kista. Ytterligare information finns på bolagets hemsida, www.cellpoint.com. För ytterligare information, kontakta: CellPoint (Sverige): Jonas Rosenlind, Tel: +46-(0)73 973 77 30 Jonas.Rosenlind@CellPoint.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/01/20020301BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/01/20020301BIT00070/wkr0002.pdf