CellPoint justerar resultatet från första kvartalet

CellPoint justerar resultatet från första kvartalet CellPoint har hos amerikanska myndigheten SEC registrerat en ändring av rapporten för räkenskapsårets första kvartal, som slutade den 30 september 2001. Genom denna ändring ökar det egna kapitalet med 3 miljoner USD samtidigt som nettoförlusten minskar med 3 miljoner USD. Ändringen av rapporten som registrerades den 19 november är en följd av diskussioner med bolagets revisorer och en efterföljande justering till deras tidigare råd avseende redovisning av likvidationen av ett av CellPoints dotterbolag. Förändringen av resultaträkningen speglar en minskning av nettoresultatet om 3 miljoner USD till -5 258 238 USD från tidigare rapporterade -8 258 238 USD. En lika stor minskning sker av försäljnings- och administrationskostnader vilka uppgår till 1 863 818 USD mot tidigare rapporterade 4 863 818 USD. Upplupna kostnader och kortfristiga skulder minskades också med 3 miljoner USD. Som ett resultat av denna justering har det egna kapitalet från ökat från 2 428 667 USD till det korrekta beloppet 5 428 667 USD. Nettoresultatet per aktie har också korrigerats från -0,75 USD till -0,48 USD. Korrigeringarna kommer inte att ha några effekter på framtid nettoresultat. Justering hänför sig till en reservering om 3 miljoner USD av en koncernintern fordran på dotterbolaget CellPoint Europe, som bolagets revisorer tidigare menade var nödvändig. Reserveringen var i själva verket varken nödvändig eller lämplig eftersom förlusten som härrörde från den förevarande likvidationen av dotterbolaget redan hade medtagits i redovisningen av det egna kapitalet i konsolideringen. Revisorerna har därför nu anvisat att denna reservering ska återtagas så att dotterbolagsförlusten inte redovisas dubbelt. Vissa andra relaterade uppgifter har också ändrats i bolagets rapport Form 10QSB/A-1 till SEC samt vissa andra icke-finansiella uppgifter har uppdaterats i samband med denna justering. Den fullständiga rapporten registreras hos amerikanska finansmyndigheten SEC och återfinns på www.cellpoint.com eller www.freeedgar.com. Om CellPoint Inc. CellPoint Inc. (Nasdaq och Stockholmsbörsen: CLPT) är en ledande global leverantör av positioneringsteknik, plattformar och applikationer som möjliggör för operatörer att snabbt skapa nya intäkter från positioneringstjänster för både konsumenter och affärsanvändare samt att möta nödfallspositioneringskraven i USA och Europa. CellPoints två huvudprodukter, Mobile Location System (MLS) och Mobile Location Broker (MLB), bygger på öppna standarder och är utvecklade för att fungera i leverantörsblandade nätverk och möjliggör säker kommunikation med applikationer och innehåll från tredjepartsleverantörer. Grundkonfigurationen av CellPoints system har kapacitet att klara av över 500 000 positioneringsförfrågningar per timma. CellPoints tidiga inträde på marknaden och långa erfarenhet från europeiska operatörer har möjliggjort utvecklandet av produkter och funktioner som löser grundläggande krav, som aktiv och passiv positionering, internationell roaming, stöd för flera olika positioneringstekniker och användarintegritet. CellPoint är ett globalt bolag med huvudkontor i Kista. Ytterligare information finns på bolagets hemsida, www.cellpoint.com. För ytterligare information, kontakta: CellPoint (Sverige): Jakob Sintring, Tel: +46-(0)73 973 77 41, jakob.sintring@cellpoint.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/18/20020118BIT00730/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/18/20020118BIT00730/bit0001.pdf