• CELLPOINT/

CellPoint lanserar Mobile Location System 6.0 - Nästa generations positioneringsplattform med centraliserade funktioner Cellpoint lanserar Mobile Location System 6.0 (MLS), en plattform som riktar sig mot GSM- och 3G-operatörer över hela världen. MLS 6.0 är den optimala positioneringslösningen för blandade nätverk, dvs från olika nätleverantörer. MLS 6.0 stöder centraliserade positioneringslösningar i enlighet med ETSI/3GPP standard för positionsbaserade tjänster som fungerar i 2G-, 2,5G- och 3G-nätverk och stöder positioneringstekniker som Enhanced-Cell-ID och A-GPS. MLS erbjuder applikationsutvecklare och innehållsleverantörer en öppen standard genom öppna protokoll såsom Mobile Location Protocol (MLP), den kommande standarden för att hämta positioneringsdata från ett positioneringssystem. MLS baseras på MLP med unika tillägg av CellPoint och stödjer helt operatörernas säkerhetskoncept, öppenhet inför val av positioneringsteknik och stöd för öppna affärsmodeller såsom i-mode. "MLS 6.0 är en vidareutveckling av CellPoints MLS 5.0 och är en marknadsledande positioneringsplattform vad gäller kapacitet, pålitlighet och stöd för blandade nätverk" säger Stephen Childs, CellPoints President. "Vår Mobile Location Brokers (MLB) tillsammans med MLS 6.0 ger en kraftfull och säker arkitektur för positioneringsplattformar som möjliggör för operatörerna likväl som för tredjeparts applikations- och innehållsleverantörer att lansera nya tjänster. Detta möjliggör en stor variation av mobila applikationer och innehållsrika tjänster som kan erbjudas mobilabonnenter, vilket är nödvändigt för att 3G ska bli framgångsrikt. Positioneringsmöjlighet ökar värdet på operatörernas nätverk - det är unikt och handlar om mycket mer än om bara ökad nätverkstrafik - vilket är av yttersta vikt för mobiloperatörer idag." MLS 6.0 tillför ett antal nya och viktiga tekniska funktioner: · Stöd för MLP (Mobile Location Protocol) ger en öppen standardlösning för applikations- och innehållsleverantörer · Stöd för A-GPS i kombination med Enhanced-Cell-ID vilket ger en utmärkt kombination både från ett noggrannhets- och kostnadsperspektiv som fungerar i samtliga GSM standarder, 2G/2.5G/3G · Stöd för GMLC i enlighet med GSM standard för positionsbaserade tjänster och i samverkan med SMLC ges stöd för andra positioneringstekniker såsom E-OTD och TDOA. · Klientbaserad positionering vilket möjliggör för operatörerna att använda existerande SIM-gateways eller SCP som positioneringsmetoder i kombination med CellPoints bassystem för positionering som det första steget för att effektivt implementera positionering i befintliga applikationer · Stöd för centraliserad SMLC, som stöder CGI, NMR och TA, vilket ger en effektiv implementering och begränsar behovet för kostsamma uppgraderingar av infrastrukturen i GSM-nätet · Stöd för IP-baserad roaming via standard för MLP-meddelanden likväl som stöd för roaminglösning enligt Location Services (ETSI location standard 03.71) för att nå maximal flexibilitet · Flexibelt val av positioneringsteknik som behövs då fler än en positioneringsteknik används · Information om användarens närvarostatus ges till applikationer och andra klienter tillsammans med positioneringsinformation genom ett öppen öppet gränssnitt kallat Presence Information Protocol - vilket gör det möjligt att för applikationen att kontrollera mobilterminalens status, i exempelvis Community Finder portaler · Ökad noggrannhet för Enhanced Cell-ID genom förbättrad uträkning av positionens mittpunkt, och stöd för NMR för flerbandsnätverk. CellPoints MLS är utvecklad med moduler i en öppen arkitektur vilket gör att en operatör kan implementera ett optimerat bassystem för positionering med en valfri positionerings teknik (exempelvis E-Cell-Id eller en existerande teknik som SCP) för att senare utöka med ytterligare positioneringstekniker och funktioner vid behov. CellPoint ställer ut tillsammans med utvalda partner på 3GSM World Congress i Cannes som hålls fram till 22 februari. Förevisningar och detaljerade presentationer med exempel på hur nya affärsmodeller stöds finns tillgängligt i CellPoints monter, F29, hall 2. Monterbesökare får ta del av helhetslösningar som inkluderar applikationer från partner. CellPoint förevisar Community Roaming Gateway, en patenterad lösning som möjliggör överlämning mellan en PC-uppkoppling och mobiltelefonuppkoppling på en Internet community med möjlighet att visa mobiltelefonens position när dess användare lämnar det fasta Internet. SiRF demonstrerar realtidspositionering med A-GPS. UnwiredFactory förevisar tre applikationer för positionering; ett positionsbaserat stridsspel, ett skattjaktsspel och ett positionsbaserat rollspel. Xmarc och CellPoint visar en informationstjänst i realtid som körs på Xmarcs WIISE-plattform. Demonstrationer och förevisningar över dessa applikationer finns tillgängliga både i montern i Cannes och på utställningen på vår hemsida på www.cellpoint.com. CellPoint Inc. (Nasdaq och Stockholmsbörsen: CLPT) är en ledande global leverantör av positioneringsteknik, plattformar och applikationer som möjliggör för operatörer att snabbt skapa nya intäkter från positioneringstjänster för både konsumenter och affärsanvändare samt att möta nödfallspositioneringskraven i USA och Europa. CellPoints två huvudprodukter, Mobile Location System (MLS) och Mobile Location Broker (MLB), bygger på öppna standarder och är utvecklade för att fungera i leverantörsblandade nätverk och möjliggör säker kommunikation med applikationer och innehåll från tredjepartsleverantörer. Grundkonfigurationen av CellPoints system har kapacitet att klara av över 500 000 positioneringsförfrågningar per timma. CellPoints tidiga inträde på marknaden och långa erfarenhet från europeiska operatörer har möjliggjort utvecklandet av produkter och funktioner som löser grundläggande krav, som aktiv och passiv positionering, internationell roaming, stöd för flera olika positioneringstekniker och användarintegritet. CellPoint är ett globalt bolag med huvudkontor i Kista. Ytterligare information finns på bolagets hemsida, www.cellpoint.com. För ytterligare information, kontakta: CellPoint (Sverige): Jakob Sintring, Tel: +46-(0)73 973 77 41, jakob.sintring@cellpoint.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/20/20020220BIT00300/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/20/20020220BIT00300/bit0002.pdf