CellPoint levererar MLB till den europeiska i-modeportalen

CellPoint levererar MLB till den europeiska i-modeportalen E-Plus har valt CellPoints Mobile Location Broker (MLB) att svara för positioneringslösningen i den europeiska i-modeportalen. Detta öppnar stora möjligheter för spridning av CellPoint plattformar till europeiska mobiloperatörer, som planerar att introducera i-modes mobila internettjänster till sina abonnenter. Detta är E-Plus andra order på en MLB från CellPoint. Kombinationen av positioner från CellPoints plattformar och den europeiska i-modeportalen, med mer än 60 olika innehållsleverantörer, förväntas öppna nya intäktsströmmar. "NTT DoCoMo och E-Plus har tagit avgörande steg mot att introducera tjänster inom mobilt Internet, liknande NTT DoCoMos väldigt populära i-mode, baserad på en ny europeisk portal där CellPoints MLB står för positioneringslösningen", säger Stephen Childs, CellPoints President. NTT DoCoMo (www.nttdocomo.com) beskriver introduktionen av i-mode: "i- mode genererade inte bara nya intäkter på en mättad marknad - det var också en stor succé hos kunderna och har omdefinierat betydelsen av mobilkommunikation". I Japan har i-mode idag över 30 miljoner abonnenter som har tillgång till fler än 40 000 olika internetsajter. CellPoints MLB har utvecklats för att stödja i-modes unika affärsmodell i 2G-, 2,5G- (GPRS) och 3G-nätverk och är den första oberoende positioneringsplattformen som används inom ramen för i-modekonceptet. Tillsammans med sina partner har E-Plus utvecklat en modell för hantering av integritetsskydd från en global nivå ned till applikationsnivå. "CellPoints plattform gör det möjligt för E-Plus att uppfylla de föreslagna EU-direktiven rörande integritetsskydd samtidigt som vi kan erbjuda en modell som är lätt att använda för både innehållsleverantörer och slutanvändare", säger Thorsten Dirks, Direktör för Produkt- och Processinnovation" och ledamot av E-Plus styrelse. "Vi tror att vår öppna affärsmodell kombinerat med standardiserade gränssnitt för positionering kommer att minska tiden för utveckling och lansering av tjänster. Detta skapar attraktiva affärsmöjligheter inom marknaden för mobil datakommunikation för innehållsleverantörer över hela Europa. Sofistikerad teknik CellPoints MLB en nyckelkomponent i arkitekturen för den europeiska i- modeportalen . Den tillhandahåller positioneringsfunktioner och innehåller avancerade funktioner för exempelvis användarintegritet och anonymitet. MLB baseras på CellPoints beprövade mjukvaruteknik och sköter kommunikationen mellan tjänsteleverantörernas applikationer och CellPoints Mobile Location System (MLS), som tar fram positioneringsinformationen från mobiloperatörernas nätverk. Integriteten skyddas genom användarprofiler som definierar positioneringsrättigheter. Positioneringsförfrågningar från tjänsteleverantörer accepteras eller avböjs utifrån användarens profil. Användaren kan när som helst ändra sin profil. Anonymitetsfunktionen översätter användarens telefonnummer till en temporär anonym identitet som tjänsteleverantörerna får tillgång till. Detta gör att abonnenten kan använda alla tillgängliga tjänster utan att behöva lämna ut sin identitet. Dessa positioneringsfunktioner, tillsammans med generering av debiteringsunderlag och s.k. "relay charging", dvs direktdistribution av betalningsinformation till berörda parter, är avgörande funktioner i i- modes affärsmodell. Detta gör det möjligt för operatörerna att dela intäkter med tjänsteleverantörer samtidigt som säkerhet, integritet och anonymitet för användaren garanteras. MLB är en framtidssäker lösning som kan användas för att skapa nya intäktsströmmar för oberoende tjänsteleverantörer (ASP), virtuella nätverksoperatörer och mobiloperatörer, som erbjuder i-modetjänster i hela världen. "i-modes affärsmodell är en ny ansats på värdekedjan för mobiltjänster och på relationen mellan mobila tjänster och Internet. Här är positionering en nyckelkomponent," säger Stephen Childs, CellPoints President. CellPoints Mobile Location System (MLS) är en mjukvaruplattform med möjlighet att positionera telefoner i aktivt och passivt läge i 2G-, 2,5G- och 3G-nätverk, även i leverantörsblandade nätverk. MLS är redan i drift inom KPN Gruppen hos den tyske operatören E-Plus. Om E-Plus E-Plus grundades 1993 och lanserade sitt DCS 1800-nätverk 1994. Royal KPN N.V förvärvade 77.49% av Tysklands tredje största mobiloperatöre i december 1999. BellSouth införskaffade en option att konvertera sitt 22.51%-innehav till aktier i KPN Mobile eller Royal KPN N.V. Kundbasen hos E-Plus har stigit från 3.5 miljoner abonnenter i slutet av 1999 till 7.5 miljoner abonnenter vid slutet av 2001. E-Plus planerar att lansera i-mode, den japanska mobildataprodukten utvecklad av NTT DoCoMo under våren 2002 Om CellPoint CellPoint Inc. (Nasdaq och Stockholmsbörsen: CLPT) är en ledande global leverantör av positioneringstteknik, plattformar och applikationer som möjliggör för operatörer att snabbt skapa nya intäkter från positioneringstjänster för både konsumenter och affärsanvändare samt att möta nödfallspositioneringskraven i USA och Europa. CellPoints två huvudprodukter, Mobile Location Server (MLS) och Mobile Location Broker (MLB), bygger på öppna standarder och är utvecklade för att fungera i leverantörsblandade nätverk och möjliggör säker kommunikation med applikationer och innehåll från tredjepartsleverantörer. CellPoints system har kapacitet att klara av över 500 000 positioneringsförfrågningar per timma. CellPoints tidiga inträde på marknaden och långa erfarenhet från europeiska operatörer har möjliggjort utvecklandet av produkter och funktioner som löser grundläggande krav, som aktiv och passiv positionering, internationell roaming, stöd för flera olika positioneringstekniker och användarintegritet. CellPoint är ett globalt bolag med huvudkontor i Kista. Ytterligare information finns på bolagets hemsida, www.cellpoint.com För mer information, vänligen kontakta: CellPoint (Sverige): Jonas Rosenlind, Tel: 08 633 27 05, Jonas.Rosenlind@CellPoint.com E-Plus: Corporate Communications Christiane Kohlmann christiane.kohlmann@eplus.de Tel: +49-211-4484383 Fax: +49-211-4484777 www.eplus.de/presse ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/04/20020304BIT00720/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/04/20020304BIT00720/wkr0002.pdf