CellPoint och Benefon tecknar överenskommelse om A-GPS-lösning

CellPoint och Benefon tecknar överenskommelse om A-GPS-lösning CellPoint Inc. och Benefon Oyj, en ledande utvecklare av mobila telematikinstrument, har tecknat ett samarbetsavtal kring ett gemensamt projekt för att i år erbjuda positioneringslösningar med Assisted GPS (A- GPS) till 2G- (GSM), 2,5G- och 3G-operatörer. Lösningen med A-GPS baseras på CellPoints Mobile Location System 6.0 (MLS) och stöder alla Benefons navigations- och telematikinstrument för både professionell och personlig användning. Detta betyder att det kommer att finnas en helhetslösning för A-GPS på marknaden i år. CellPoints och Benefons positioneringslösning för A-GPS baseras på den existerande 3GPP standard. För att möjliggöra för andra utvecklare att göra sina produkter kompatibla, kommer protokoll för användargränssnitt mellan nätverk och terminaler att offentliggöras. "CellPoints MLS öppna arkitektur är fullt kompatibel med våra mobila instrument", säger Jukka Nieminen, COO på Benefon. "Genom vårt samarbete kan vi erbjuda våra kunder och partner ett mycket kraftfullt verktyg för att implementera robusta positioneringslösningar med hög precision för mobila telematikmarknaden." Med en helhetslösning öppnas marknaden för applikations- och innehållsleverantörer, som genom CellPoints LDZ kommer att kunna utveckla och testa applikationer som riktar sig mot A-GPS-marknaden. CellPoint och Benefon kan erbjuda nuvarande och kommande kunder en befintlig lösning som är klar att installera. Båda företagen är övertygade om att kombinationen med cellbaserad nätverkspositionering och A-GPS är den bästa och mest ekonomiska lösningen för att positionera nödropssamtal (E911 och E112). MLS är en marknadsledande positioneringsplattform vad gäller kapacitet, pålitlighet och är den optimala positioneringslösningen för blandade nätverk. MLS en plattform som riktar sig mot GSM- och 3G-operatörer över hela världen. Benefon är ledande utvecklare av mobila telematikinstrument för professionella användare. Den gemensamma lösningen kommer att vara speciellt värdefull för professionella applikationer såsom övervakning av mobila enheter samt säkerhetsaspekter för professionella användare. Den kombinerade lösningen från CellPoint och Benefon använder standard IP (Internet Protocol) och SMS som informationskanaler. Det gör det möjligt för operatörer att börja med en komplett A-GPS-tjänst omgående. "Vi är fullt inriktade på standard och öppna lösningar, vilket är viktigt för nå framgång på denna marknad och ett stort krav från operatörer", säger Stephen Childs, CellPoints President. För den professionelle användaren innehåller positioneringslösningen nyckelfunktionerna: · Ökad känslighet vilket gör det möjligt för positionering även under svåra förhållanden som i stadsmiljö och inomhus, där vanligt GPS normalt kan ha svårt att fungera · GPS Time to first fix (TTFF), dvs tiden det tar att få fram en första positionering, har avsevärt förbättrats · Lägre energiförbrukning · Bästa möjliga täckning för positionering genom att använda A-GPS med Enhanced-Cell-ID som backup · Genom ökad noggrannhet stöds nya positioneringsapplikationer "A-GPS i kombination med Cell-ID-baserade positioneringstekniker är den optimala lösningen med hänsyn till både ekonomi och tillgänglighet", säger Nieminen. "Denna lösning är centraliserad och IP-baserad och kräver inte kostsamma uppgraderingar av infrastrukturen. Viktigast av allt är att den fungerar i alla GSM-miljöer, 2G, 2,5G- och 3G-nätverk." Om Benefon Oyj Benefon är en ledande utvecklare av mobila telematikinstrument. Denna marknad inkluderar en stor variation av specifika professionella- och kundområden som säkerhet, tillgångshantering, styrning av mobila arbetsstyrkor och hälsa. Benefons mobila telematikinstrumenten erbjuder fullständig röst- och telematikkommunikation samt även exakt positionering av användaren såväl utomhus som inomhus. Bolaget har huvudkontor i Salo, den mobila industrins center i Finland. Benefon har utvecklat och tillverket mobila terminaler för GSM och NMT sedan 1988. CellPoint Inc. (Nasdaq och Stockholmsbörsen: CLPT) är en ledande global leverantör av positioneringsteknik, plattformar och applikationer som möjliggör för operatörer att snabbt skapa nya intäkter från positioneringstjänster för både konsumenter och affärsanvändare samt att möta nödfallspositioneringskraven i USA och Europa. CellPoints två huvudprodukter, Mobile Location System (MLS) och Mobile Location Broker (MLB), bygger på öppna standarder och är utvecklade för att fungera i leverantörsblandade nätverk och möjliggör säker kommunikation med applikationer och innehåll från tredjepartsleverantörer. Grundkonfigurationen av CellPoints system har kapacitet att klara av över 500 000 positioneringsförfrågningar per timma. CellPoints tidiga inträde på marknaden och långa erfarenhet från europeiska operatörer har möjliggjort utvecklandet av produkter och funktioner som löser grundläggande krav, som aktiv och passiv positionering, internationell roaming, stöd för flera olika positioneringstekniker och användarintegritet. CellPoint är ett globalt bolag med huvudkontor i Kista. Ytterligare information finns på bolagets hemsida, www.cellpoint.com. För ytterligare information, kontakta: CellPoint (Sverige): Jakob Sintring, Tel: +46-(0)73 973 77 41, jakob.sintring@cellpoint.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/25/20020225BIT00510/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/25/20020225BIT00510/wkr0002.pdf