• CELLPOINT/

CellPoint reducerar kostnaden för hårdvara för mobiloperatörer och tjänsteleverantörer Cellpoint reducerar kostnaden för hårdvaran i servrarna som behövs för installering av CellPoints plattformar med 60 procent. Besparingarna åstadkoms genom att använda den senaste tillgängliga tekniken och genom kontinuerliga förbättringar av kärnmjukvaran i företagets plattformar Mobile Location System (MLS) och Mobile Location Broker (MLB). Båda plattformarna bibehåller i sina basversioner alla standardfunktioner såsom att hantera över 500 000 positioneringar per timme med hög pålitlighet. Kostnadsbesparingarna kommer CellPoints kunder tillgodo. "Operatörer kan nu lansera en fullutrustad positioneringsplattform som har hög kapacitet, hög tillgänglighet och bästa prestanda i förhållande till pris", säger Stephen Childs, CellPoints president. "Serverkostnader är inte längre ett hinder vid utvärderingen av vad som är marknadens mest kostnadseffektiva lösning. Vi har märkt att hårdvarukostnaderna tidigare ansetts vara ett hinder i operatörernas köpprocess. Arbetet vi har lagt ned på att utnyttja den modernaste hårdvaran, och utveckla vår mjukvara, gör att hårdvaruinvesteringarna inte längre framstår som ett problem för operatörer och tjänsteleverantörer." I november 2001 offentliggjorde CellPoint omfattande information från ett kapacitetstest för att slå fast en standard för industrin. CellPoint inbjöd till utmaningar från leverantörer av positioneringsplattformar oavsett GSM-miljö. "Nu skapar vi en ny standard för relationen mellan pris och kapacitet genom att reducera kostnaden för hårdvara i servrar och diskutrymme till våra tidigare publicerade testresultat", säger Childs. "CellPoints basversion av plattform för positionering kan hantera 140 positioneringar per sekund och vi skulle verkligen vilja att någon leverantör av positioneringsplattformar antog vår utmaning. De viktigaste kriterierna som vi har identifierat handlar om kommersiell tillgänglighet, positioneringskapacitet, en fastlagd plan för att uppgradera mot 3G samt kostnadsbilden - Våra utvecklare har gjort ett fantastiskt jobb i att begränsa hårdvarubehoven för att driva våra kraftfulla positioneringsplattformar." Om CellPoint Inc. CellPoint Inc. (Nasdaq och Stockholmsbörsen: CLPT) är en ledande global leverantör av positioneringsteknik, plattformar och applikationer som möjliggör för operatörer att snabbt skapa nya intäkter från positioneringstjänster för både konsumenter och affärsanvändare samt att möta nödfallspositioneringskraven i USA och Europa. CellPoints två huvudprodukter, Mobile Location System (MLS) och Mobile Location Broker (MLB), bygger på öppna standarder och är utvecklade för att fungera i leverantörsblandade nätverk och möjliggör säker kommunikation med applikationer och innehåll från tredjepartsleverantörer. Grundkonfigurationen av CellPoints system har kapacitet att klara av över 500 000 positioneringsförfrågningar per timma. CellPoints tidiga inträde på marknaden och långa erfarenhet från europeiska operatörer har möjliggjort utvecklandet av produkter och funktioner som löser grundläggande krav, som aktiv och passiv positionering, internationell roaming, stöd för flera olika positioneringstekniker och användarintegritet. CellPoint är ett globalt bolag med huvudkontor i Kista. Ytterligare information finns på bolagets hemsida, www.cellpoint.com. För ytterligare information, kontakta: CellPoint (Sverige): Jakob Sintring, Tel: +46-(0)73 973 77 41, jakob.sintring@cellpoint.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT00350/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT00350/bit0002.pdf