CellPoints MLB vald för ny europeisk mobilportal

CellPoints MLB vald för ny europeisk mobilportal CellPoints Mobile Location Broker (MLB) har blivit vald som plattform för distribution av positioneringsinformation till en ny stor europeiskt mobilportal. Installationen av MLB-plattformen har genomförts och gör det möjligt att etablera en helt ny affärsmodell av nya intäktsströmmar för mobiloperatörer och dess tjänsteleverantörer för att täcka Europa. MLB baseras på CellPoints beprövade mjukvaruteknik för positionering som gör det möjligt för mobilportaler och tjänsteleverantörer att överbrygga klyftan mellan applikations- och innehållsleverantörer och användares positioneringsdata. Positioneringsdata tar operatören fram genom exempelvis CellPoints Mobile Locations System (MLS). MLB är en IP- baserad (Internet Protocol) plattform som är kompatibel med all standard för mobilkommunikation såsom GSM, TDMA och CDMA. MLB-plattformen möjliggör även roaming när användaren befinner sig exempelvis utomlands i en annan operatörs nät, en viktig komponent för mobiloperatörer. "Framgångsrika mobilportaler såsom japanska NTT DoCoMos i-mode (www.nttdocomo.com) har visat att detta är rätt affärsmodell för ett mobiltjänstesystem", säger Stephen Child, CellPoints President. "Den kommersiellt viktigaste delen är den nya modellen för intäktsdelning mellan applikations- och innehållsleverantörer, mobilportalsinnehavare och mobiloperatörer." Förutom att öppna upp för nya mobila applikationer kommer MLB- plattformen också göra det möjligt att lägga till positionering på alla typer av befintliga tjänster och därmed stegvis öka värdet på dessa. "Detta är ytterligare ett steg i riktningen mot att göra verklighet av den allmänna uppfattningen att positionering håller på att integreras till en naturlig del av mobilt Internet och som kommer förekomma i alla typer av användartjänster", tillägger Stephen Childs. Mer information om CellPoint's MLB kommer att offentliggöras inför årets 3GSM-mässa i Cannes. Förevisningar och detaljerade presentationer om hur den nya affärsmodellen stöds kommer att finnas tillgängligt i CellPoints monter, F29, på 3GSM World Congress som hålls den 19-22 februari i år. Om CellPoint Inc. CellPoint Inc. (Nasdaq och Stockholmsbörsen: CLPT) är en ledande global leverantör av positioneringsteknik, plattformar och applikationer som möjliggör för operatörer att snabbt skapa nya intäkter från positioneringstjänster för både konsumenter och affärsanvändare samt att möta nödfallspositioneringskraven i USA och Europa. CellPoints två huvudprodukter, Mobile Location System (MLS) och Mobile Location Broker (MLB), bygger på öppna standarder och är utvecklade för att fungera i leverantörsblandade nätverk och möjliggör säker kommunikation med applikationer och innehåll från tredjepartsleverantörer. Grundkonfigurationen av CellPoints system har kapacitet att klara av över 500 000 positioneringsförfrågningar per timma. CellPoints tidiga inträde på marknaden och långa erfarenhet från europeiska operatörer har möjliggjort utvecklandet av produkter och funktioner som löser grundläggande krav, som aktiv och passiv positionering, internationell roaming, stöd för flera olika positioneringstekniker och användarintegritet. CellPoint är ett globalt bolag med huvudkontor i Kista. Ytterligare information finns på bolagets hemsida, www.cellpoint.com. För ytterligare information, kontakta: CellPoint (Sverige): Jakob Sintring, Tel: +46-(0)73 973 77 41, jakob.sintring@cellpoint.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/05/20020205BIT01100/bit0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/05/20020205BIT01100/bit0003.pdf