E-Plus köper CellPoints MLB-plattform

E-Plus köper CellPoints MLB-plattform CellPoint har fått en order från tyska mobiloperatören E-Plus på Mobile Location Broker (MLB). MLB är en applikationsplattform för positionsbaserade mobiltjänster. MLB är en enhet i CellPoints positioneringslösning som används för att ge extern access till positionsinformation och möjliggör för virtuella nätverksoperatörer, fristående tjänsteleverantörer och andra att erbjuda positionsbaserade tjänster för det Mobila Internet. CellPoints Mobile Location Server (MLS) är sedan tidigare installerad hos E-plus och möjliggör positionsbestämning oavsett om användaren är uppkopplad i ett samtal eller om telefonen är i passivt läge och tillsammans med MLB ges en heltäckande positioneringslösning. E-Plus har utvecklat ett innovativt koncept för att decentralisera anslutningen av tjänster och hantering av integritetsskydd från en global nivå ned till applikationsnivå. "CellPoints MLB gör det enkelt för innehållsleverantörer att lansera tjänster och för användare att börja använda dem, samtidigt som man uppfyller det föreslagna EU- direktivet om integritetsskydd för användarna", säger Thorsten Dirks, Executive Director Product & Process Innovation och styrelseledamot på E- Plus. MLB möjliggör säker kommunikation mellan innehållsleverantörens tjänst och en positioneringsplattform såsom CellPoints MLS. MLB och MLS stödjer GSM- GPRS- och UMTS/3G-nätverk, även med leverantörsblandade nätverk. CellPoints system med MLS och MLB möjliggör nya innovativa tjänster som kommer att driva fram nya affärsmodeller för applikationsleverantörer, virtuella nätverksoperatörer, innehållsleverantörer och mobiloperatörer. Mobilt Internet är under framväxt och kommer att vara en massmarknad år 2005. "Det kommer att finnas fler än en miljard användare av Mobilt Internet år 2005, och positionering är en mycket väsentlig del av värdekedjan", säger Stephen Childs, "President" på CellPoint. Fullt integritetsskydd och anonymitet MLB ger fullständigt integritetsskydd och anonymitet för användaren. Integritetsskyddet ger användaren möjlighet att acceptera eller avböja att en applikation får tillgång till dennes position. Användaren kan när som helst ändra sin profil via SMS, WAP, röst eller Internet. Anonymitetsfunktionen döljer användarens mobilnummer genom att skapa ett alias som används av applikationerna. Det gör att abonnenten kan använda alla tjänster på plattformen utan att behöva avslöja sin identitet. För närvarande ger MLS-plattformen tillgång till positions- och närvaroinformation till s k "trusted applications", d v s applikationer drivs lokalt hos operatören. "MLB öppnar en helt ny möjlighet för tredjepartsapplikationer att få tillgång till positionsinformation. Detta möjliggör helt nya och väsentligt större intäktsströmmar på sikt", säger Childs. Ledande och framtidssäker teknik "Genom att arbeta nära ledande mobiloperatörer i Europa och förstå deras krav, har vi byggt in funktionalitet som möjliggör positionsbaserade tjänster i dagens GSM-nät med ett starkt stöd för övergången till GPRS och 3G" säger Childs. "Positionering i aktiv och passivt läge, internationell roaming, integritetsskydd och anonymitet är avancerade funktioner som alla mobiloperatörer idag kräver i sina positioneringslösningar." MLS och MLB är de centrala byggstenarna för framtidens Mobila Internettjänster. CellPoint är aktivt engagerad i framtagandet av standarder inom området, genom medlemskap i 3GPP, LIF och WAP Forum. CellPoint fortsätter att driva utvecklingen av framtidens standarder, speciellt inom applikationsprotokoll, nätprotokoll och integritetsskydd. Om E-Plus Med 7,53 miljoner abonnenter är E-Plus Tysklands tredje största mobiloperatör (oktober 2001). E-Plus Mobilfunk GmbH ägs av KPN Mobile (77.49 procent) och BellSouth Corp. (22.51 procent). E-Plus driver en stark strategi inom Mobil Data för utveckling av framtidens marknad för mobilt multimedia. Med höghastighetsväxlar för data (HSCSD) och GPRS erbjuder E-Plus redan idag en teknik för snabbare dataöverföring och tillhör de sex tjänsteoperatörerna inom KPN-gruppen som kommer att använda ett modernt UMTS-nätverk. Om CellPoint Inc. CellPoint Inc. (Nasdaq och Stockholmsbörsen: CLPT) är en ledande global leverantör av positioneringstteknik, plattformar och applikationer som möjliggör för operatörer att snabbt skapa nya intäkter från positioneringstjänster för både konsumenter och affärsanvändare samt att möta nödfallspositioneringskraven i USA och Europa. CellPoints två huvudprodukter, Mobile Location Server (MLS) och Mobile Location Broker (MLB), bygger på öppna standarder och är utvecklade för att fungera i leverantörsblandade nätverk och möjliggör säker kommunikation med applikationer och innehåll från tredjepartsleverantörer. Grundkonfigurationen av CellPoints system har kapacitet att klara av över 500 000 positioneringsförfrågningar per timma. CellPoints tidiga inträde på marknaden och långa erfarenhet från europeiska operatörer har möjliggjort utvecklandet av produkter och funktioner som löser grundläggande krav, som aktiv och passiv positionering, internationell roaming, stöd för flera olika positioneringstekniker och användarintegritet. CellPoint är ett globalt bolag med huvudkontor i Kista. Ytterligare information finns på bolagets hemsida, www.cellpoint.com För ytterligare information, kontakta: CellPoint (Sverige): Jakob Sintring, Tel: +46-(0)73 973 77 41, jakob.sintring@cellpoint.com CellPoint Inc.: Lynn Duplessis, Tel: +44 1344 624 565 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/26/20011126BIT00760/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/26/20011126BIT00760/bit0001.pdf