Rapport för första kvartalet 2001-07-01 - 2001-09-30

Rapport för första kvartalet 2001-07-01 - 2001-09-30 CellPoint Inc., noterat på Stockholmsbörsen och på Nasdaq, redovisar resultatet för första kvartalet vilket slutade den 30 september 2001. CellPoints positionerings-verksamhet redovisas som "continuing operations" och den nedlagda telematik-verksamheten som "discontinued operations".* Intäkter från "continuing operations" uppgick till 415 205 USD (925 553 USD). Under kvartalet fortsatte bolaget utveckla den internationella närvaron. Bolaget har nyligen offentliggjort: · Ramavtal om grupplicens avseende Mobile Location Systems för KPN gruppen · Partnerskap med SiRF avseende integration av A-GPS med CellPoints MLS-plattform i syfte att kunna erbjuda operatörer ett positioneringssystem med betydligt högre precision än vad som tidigare varit möjligt · Location Developers' Zone (LDZ) lanseras, ett hjälpmedel för utvecklare av tjänster, produkter och applikationer till CellPoints positioneringsplattformar CellPoint fortsätter att förbättra bolagets finansiella situation och offentliggjorde under kvartalet att: · Riktade emissioner lanserades för att erhålla ytterligare kapital · Konvertibla skuldebrevet omlagt med fast konverteringskurs på 4,00 USD på återstående skuld om 6,1 miljoner USD · Dotterbolaget Unwire med telematikverksamhet samt sydafrikanska dotterbolaget CellPoint Systems SA (Pty) Ltd. har avvecklats Dessutom har CellPoint efter kvartalets utgång offentliggjort att: · Riktade nyemissioner har inbringat 6,62 miljoner USD · Jan Rynning, svensk advokat med inriktning på internationell affärsjuridik, utsedd till ny ordinarie styrelseledamot i CellPoint Inc. · Åtgärdsprogrammet avslutas med ytterligare kostnadsbesparingar då CellPoint Europe likvideras, CellPoints filialkontor i England fortsättar att betjäna nuvarande och blivande kunder, utveckling och support utökas och centraliseras till Kista · Kapacitetstest - CellPoint sätter standarden för industrin genom att utföra 504 000 positioneringar under 60 minuter Finansiella resultat Intäkterna från positioneringsverksamheten ("continuing operations") uppgick det första kvartalet till 415 205 USD (925 553 USD). Totala intäkterna under kvartalet, inkluderat intäkter på 264 087 USD från discontinued telematikverksamheten, var 679 292 USD (978 121 USD). EBITDA** för "continuing operations" uppgick till -5 707 441 och inkluderar en engångskostnad utan påverkan på kassaflödet om 3 049 449 USD till följd av att bolagets engelska dotterbolag likviderats. EBITDA justerat för engångskostnader var -2 657 992 USD (-1 658 856 USD). Alla intäkter under kvartalet kom från den europeiska marknaden. Rörelsekostnaderna för positioneringsverksamheten blev 7 111 819 USD (3 265 550 USD) varav 1 010 219 USD (909 974 USD) avser avskrivningar och nämnda engångskostnad om 3 049 499 USD uppstod i samband med likvidering av CellPoint Europe. Försäljnings- och administrationskostnader för "continuing operations" var 4 863 818 USD (1 354 778 USD) inklusive engångskostnad om 3 049 449 USD. Kostnader för forskning och utveckling blev 1 072 107 USD (779 300 USD). Finansiella poster uppgick till netto 1 540 578 USD och inkluderar icke kasspåverkande kostnader för finansiering om 1 120 945 USD***. Nettoresultatet för positioneringsverksamheten uppgick till -8 258 238 USD (-2 718 473 USD). Nettoresultatet för båda verksamhetsområdena uppgick första kvartalet förra räkenskapsåret till -5 347 298 USD, vilket inkluderade resultat från "discontinued operations" om -2 628 825 USD. Antalet anställda inom positioneringsverksamheten var vid perioden slut 76 (93). Det egna kapitalet uppgick till 2 428 667 USD (4 026 846 USD). Riktade emissioner CellPoints har genomfört riktade emissioner som hittills inbringat 6,62 miljoner USD. De första delstängningarna av de riktade nyemissionerna i USA och Europa inkluderade hälften teckningsoptioner vars konverteringstid är två år och vars lösenpriser varierar mellan 2,25 och 5,00 USD. Av beloppet har 3,25 miljoner USD i juli och september använts till amortering och omläggning av ett konvertibelt skuldebrev. Resterande medel kommer att användas som rörelsekapital. Omläggning av konvertibla skuldebrevet I september offentliggjorde CellPoint en omläggning av det konvertibla skuldebrev med flytande konverteringskurs som bolaget hade med Castle Creek. CellPoint amorterade 2,25 miljoner USD av lånet inklusive upplupen ränta. Kvarvarande lån om 6,1 miljoner USD samt ränta har nu en fixerad konverteringskurs på 4 USD. Lånet regleras i sin helhet i oktober 2002 men kan helt eller delvis lösas dessförinnan. Åtgärdsprogram För att snarast möjligt nå positivt kassaflöde har CellPoint genomfört flera kostnadsbesparande åtgärder. I juli offentliggjordes ett åtgärdspaket som syftade till att fokusera på kärnverksamheten med positioneringsplattformar och skapa en kostnadseffektiv organisation. CellPoint har därefter försatt dotterbolaget Unwire i konkurs. Unwire arbetade med telematik och hade verksamhet i Sverige och Sydafrika. Även det sydafrikanska dotterbolaget CellPoint Systems SA har likviderades. CellPoint har också avvecklat majoriteten av externa konsulter, främst inom utveckling. CellPoint konsoliderar och flyttar tillbaka verksamheten till kontoret i Kista i november 2001 och Stephen Childs har utsett till t f verkställande direktör (President) fram till en permanent Vd rekryterats. CellPoint Europe försattes i likvidation men ett filialkontor kvarstår i England för att betjäna nuvarande och framtida kunder. Omedelbara kostnadsbesparingar uppnås liksom fortlöpande kostnadsbesparingar av juridisk och finansiell art och inom kommunikation. För att ytterligare konsolidera verksamheten förvärvar CellPoint kvarvarande 42 procent av det tidigare delägda utvecklingsbolaget Micronet MLS AB i Karlskrona. Micronet MLS personal är nu anställd i CellPoint vilket säkerställer att all erforderlig kompetens för utveckling av systemen finns inom CellPoint, något som också för framtiden medför ytterligare kostnadsbesparingar. De samlade åtgärder beräknas kombinerat att leda till kostandsbesparingar om mer än 950 000 USD per månad jämfört med den genomsnittliga per månad från januari till mars 2001. Det stärker bolagets fokusering på kärnverksamheten med mobila positioneringsplattformar för GSM- och 3G-operatörer. Affärsutveckling I augusti offentliggjorde CellPoint och SiRF Technology Inc. ett strategiskt partnerskap för att integrera SiRFs A-GPS- positioneringsteknik* (Assisted-GPS) med CellPoints nätverksbaserade plattformsteknik med E-Cell-ID (Enhanced Cell-ID). Genom att kombinera de båda systemen erbjuds världens GSM/3G-operatörer en plattform som ger det bästa av de två positioneringsteknikerna. Kommentarer från styrelseordföranden "Trots ett hårt ekonomiskt marknadsklimat har vi byggt en finansiell grund för en stabil och långsiktig utveckling. Vi har minskat kostnader från en toppnivå om 1 700 000 USD per månad under början av kalenderåret till 750 000 USD per månad i slutet av året", säger Peter Henricsson, styrelseordförande för CellPoint Inc. "Vi har passerat den intensiva utvecklingsfasen som lett fram till vår unika och kraftfulla teknologi och vi fokuserar nu på att utveckla ytterligare funktionalitet samt försäljning av våra mobila positioneringsplattformar. Omorganisationen skapar ett kostnadseffektivt bolag redo att leda denna växande marknad." Fullständig tremånadersrapport (Form 10KSB) som registrerats hos amerikanska SEC finns tillgänglig på www.cellpoint.com och www.edgar.com. Bolagsstämma i CellPoint kommer att hållas den 12 december 2001 i Stockholm. Bolagsstämman senarelades en vecka för att ge aktieägarna ytterligare tid. Aktieägare på avstämningsdagen den 19 oktober är kallade och har erhållit underlag för röstning på stämman. CellPoints rapportdatum för räkenskapsåret 2001/2002: Q2 2001/2002 14 februari 2002 Q3 2001/2002 15 maj 2002 Preliminär bokslutskommuniké 2001/2002 29 augusti 2002 SEC 10KSB filing, definitiv bokslutskommuniké 30 september 2002 * Det tidigare offentliggjorda beslutet att försätta Unwire i konkurs medför att CellPoint enligt kraven i US GAAP (Generally Accepted Accounting Principles) ska redovisa telematikverksamheten som "discontinued operations". ** EBITDA definieras som rörelseresultat före finansiella poster, skatter, avskrivningar och amorteringar *** Enligt US GAAP ska värdet av den förmånliga konverterings egenskapen "beneficial conversion feature", dvs värdet hänförligt till den lägre räntesatsen på konverteringslånet till Castle Creek jämfört med marknadsmässigt ränta på ett lån utan motsvarande konverteringsmöjligthet redovisas som en minskning av det konvertibla lånet och som en ökning av inbetalt aktiekapital "additional paid in capital". Det rättvisa "fair" värdet av de teckningsoptioner har bokförts som en ytterligare nedskrivning av det konvertibla lånet och ökning av inbetalt aktiekapital. Bolaget har därför bokfört en total räntereduktion av lånet på cirka 3 514 000 USD vilken amorteras över lånets löptid (cirka 22 månader). Amorteringstakten ökar vid behov i samband med konvertering och återbetalningar av lånebeloppet. En icke- kassa påverkande kostnad om 1 120 045 USD relaterad till Castle Creek konverteringslån redovisas under finansiella poster netto i det innevarande kvartalet av vilket 1 020 083 USD hänför sig till amortering, konvertering och accelererad återbetalning av det ursprungliga lånebeloppet och 100 862 USD hänför sig till nya teckningsoptioner utställda till Castle Creek i juli, 2001 i samband med omläggning av avtalet. För ytterligare information, kontakta: CellPoint (Sverige): Jakob Sintring, Tel: +46-(0)73 973 77 41, jakob.sintring@cellpoint.com CellPoint Inc.: Lynn Duplessis, Tel: +44 1344 624 565 CellPoint Inc. (NASD och Stockholmsbörsen: CLPT; http://www.cellpoint.com/) är ett amerikanskt företag med kontor i Sverige och Storbritannien. CellPoint tillhandahåller lösningar för GSM/3G-operatörer i hela världen som gör det möjligt för dem att erbjuda sina abonnenter positionsbaserade tjänster. CellPoints produkter är MLS (Mobile Location System), MLB (Mobile Location Broker) och centrala positioneringsapplikationer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/20/20011120BIT00030/bit0001.doc Hela Rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/20/20011120BIT00030/bit0001.pdf Hela Rapporten