CellTribe och Dimension bygger WAP-portal live på Internet World '99

Report this content

CellTribe och Dimension bygger WAP-portal live på Internet World '99 Under Internet World '99 i Sollentuna utvecklar CellTribe en WAP-portal tillsammans med Dimension inför öppen ridå. Efter den första dagen kunde CellTribe erbjuda inte mindre än tre nya tjänster utöver BITs pressmeddelandetjänst som lanserades tidigare i höstas. Nu, när man går till wap.celltribe.com, finns även en vädertjänst, möjligheten att kolla börskurser på Nasdaq, och en tjänst som jämför bokpriser mellan Amazon.com och Barnes and Noble. Tjänsterna byggs med hjälp av B2B Integration Server från webMethods som i Sverige säljs av Dimension. Den eftersökta informationen hämtas dynamiskt från webben, paketeras om och skickas sedan direkt till WAP-telefonen. "Vi vill demonstrera flexibiliteten med den här typen av produkt" säger Anne Lidgard, VD för CellTribe AB. "Produkter av det här slaget gör redan existerande Internettjänster tillgängliga på ett enkelt sätt för de nya WAP- telefonerna. Den stora utmaningen blir inte att bygga omfattande portaler, utan att utveckla tjänster som folk verkligen vill ha." CellTribe kommer att fortsätta med portalbyggandet under resten av mässan, och tar även emot förslag från besökarna, som några timmar senare kan komma att se sin favorittjänst demonstrerad i såväl Ericssons som i Nokias WAP-telefoner. CellTribe, med säte i Stockholm, är grundat av personer med lång erfarenhet inom områdena IT-strategi, management consulting, telekommunikation och Internet. @ CellTribe Business Solutions hjälper företag att utveckla mobila lösningar. Bolaget tar ett totalansvar innefattande strategiska analyser, design och implementering. @ CellTribe Mobile Services utvecklar egna mobila tjänster som erbjuds professionella och privata användare via en mobil portal. Portalen är helt operatörsoberoende och tillgänglig från samtliga WAP-telefoner via wap.celltribe.com För mer information, kontakta: Anne Lidgard, verkställande direktör CellTribe, anne@celltribe.com, 0705-89 0007. Sergio Quiñones, affärsområdesansvarig Dimension, sergio.quinones@dimension.se, 08-445 2400. Se även www.celltribe.com, www.dimension.se. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00140/bit0002.pdf