Celsius avyttrar Öresundsvarvet

Celsius avyttrar Öresundsvarvet Celsius har sålt det helägda Landskronabaserade skeppsvarvet Öresundsvarvet till den norska varvskoncernen Fosen Mek. Verksteder (Fosen). Öresundsvarvet har drygt 100 anställda, och utför reparationer, underhåll och ombyggnader av fartyg. Fosen bedriver sedan 1918 varvsverksamhet i närheten av Trondheim. Bl a utrustas och levereras passagerarfärjor och kryssningsfartyg. Skroven till dessa byggs vid dotterbolaget Bruces Shipyard, som är granne till Öresundsvarvet i Landskrona. Affären är ett led i Celsiuskoncernens strategiska renodling och får marginell negativ påverkan på koncernens resultat. Samtidigt får Öresundsvarvet en branschkunnig och långsiktig ägare med vilja att vidareutveckla företaget och dess affärskoncept. För ytterligare information, v g kontakta Celsius Informationschef Anders Florenius tfn 08-463 00 53 eller mobilt 070-582 32 30. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/18/20000218BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/18/20000218BIT00430/bit0002.pdf