Celsius bokslutskommuniké 1999

CELSIUS BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1999 * Saab AB lämnade den 16 november 1999 ett offentligt erbjudande till aktieägarna i Celsius AB att överlåta sina Celsius-aktier mot en kontant betalning om 179 kronor per A- eller B-aktie. Anmälningsperioden löpte mellan 6 december 1999 och 23 februari 2000. Celsius styrelse ansåg budet som skäligt och rekommenderade försäljning av aktierna till Saab AB. Riksdagen beslutade den 16 februari 2000 att godkänna försäljning av statens aktier. EU-kommissionen godkände i februari Saab ABs förvärv av Celsius. * Kockums ABs verksamhet har överlåtits till det tyska varvet Howaldswerke Deutsche Werft (HDW) i vilket Celsius samtidigt blivit delägare. Samgåendet ger upphov till en möjlig framtida realisationsvinst på minst 750 MSEK. * Avtal träffades om att från årsskiftet 1999/2000 föra samman Celsius Aerotech och TietoEnators svenska försvarsenheter i ett nytt bolag. * Resultatet efter finansiella intäkter och kostnader uppgick till 133 MSEK (595). Positivt påverkande poster av engångskaraktär uppgick till 53 MSEK (194). Resultatet har belastats med 240 MSEK för omstruktureringar och ca 100 MSEK för överkapacitet. * Koncernens orderingång ökade med ca 10 procent och uppgick till 10,9 miljarder SEK (9,9). Faktureringen minskade med ca 18 procent och uppgick till 11,7 miljarder SEK (14,3). * Styrelsen föreslår för 1999 att ingen utdelning sker (5,00 kronor per aktie). Celsius uttalade strategi innebär en renodling mot ett kunskapsföretag fokuserat på högteknologiska produkter och tjänster. Ett betydande steg i denna riktning togs året genom två strategiskt viktiga strukturaffärer. Under året har avtal träffats mellan Celsius och de båda tyska företagen Babcock Borsig och Preussag om bildandet av ett europeiskt varvsföretag genom sammanslagning av HDW och Kockums Naval Systems. Avtalet innebär att Preussag säljer 25 procent plus en aktie av sitt HDW-innehav till Celsius samtidigt som HDW köper samtliga aktier i Kockums Naval Systems svenska enhet, Kockums AB, av Celsius. Affären är genomförd per 1 oktober 1999. Genom samgåendet mellan HDW och Kockums skapas nu ett nytt internationellt företag som kommer att vara en ledande global aktör inom området konventionella ubåtar och marina ytfartyg. En överenskommelse har vidare tecknats mellan Celsius och HDW som reglerar förvärv av Celsius 49- procentiga innehav i det australiska ubåtsvarvet ASC, Australian Submarine ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/24/20000224BIT00870/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/24/20000224BIT00870/bit0002.pdf