Christina Herrström Årets Brytare!

Report this content

På fredag tilldelas författaren och dramatikern Christina Herrström Centerkvinnornas utmärkelse Årets Brytare.  Hon får priset för sin bok och film ”Tusen gånger starkare”, som lyfter fram hur könsnormerna i skolans värld påverkar både elever och lärare.

Christina Herrström har skrivit böcker, TV-, radio- och filmmanus. Bland annat till TV-serierna ”Ebba och Didrik” och ”Glappet”. Historien i Tusen gånger starkare, om Saga, en tjej med självförtroende och styrka som vågar ta plats på samma sätt som killarna i klassen, gör det oerhört tydligt att de normer och könsroller vi, medvetet eller omedvetet, lever efter som vuxna påverkar våra barns självkänsla och förutsättningar.

Christina Herrström säger så här om varför hon valde att skriva en bok om en tjej som upplevs både som ett hot och ett löfte av omgivningen:

- Jag skrev Tusen gånger starkare för att jag var arg på att så oerhört lite har hänt under de 35 år jag varit medveten om obalansen. Jag var trött på att kamouflera budskapen, men jag hade ingen som helst aning om att det fanns en sådan enorm hunger efter den berättelsen i hela landet, och ute i världen där filmen har visats på festivaler.

Det vanliga är att man skuldbelägger sig själv för att man är en sådan mes som inte "tar plats". Jag ville stötta de unga, hjälpa dem att se så att de kan bli starkare och våga vara sig själva, lita på sig själva.

Centerkvinnorna arbetar för en jämställd skola där flickor och pojkar har samma möjligheter till lärande och att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar från stereotypa könsroller. Många satsningar utgår från att främja flickors intresse för teknik, minska flickors stress eller stärka flickors självkänsla, men sällan görs motsvarande satsningar för pojkar. Jämställdhetsarbetet får inte vara enstaka projekt som genomförs som ett dåligt samvete utan arbetet måste integreras i den ordinarie verksamheten.

Genom priset Årets Brytare vill vi uppmuntra de som aktivt bryter könsnormer och därmed banar väg för andra och bidrar till ett jämställt samhälle.

Utmärkelsen består av ett stipendium på fem tusen kronor, ett brytar-smycke samt ett diplom. Priset delas ut av Centerkvinnornas förbundsordförande Gunilla Hjelm kl. 10.45 på fredagen den 21 oktober, Klara Konferens, Vattugatan 6 i Stockholm, i samband med Centerkvinnornas nationella temadag kring jämställd skola.

Kontakt:

Förbundsordförande Gunilla Hjelm 070-859  73 06

Förbundssekreterare Ewa Sangert 070-617 38 10

Centerkvinnorna är Sveriges största politiska kvinnoförbund. Vi är liberala feminister som vet att ett ojämställt samhälle begränsar var och ens frihet. För oss är feminismen inte bara kvinnors kamp för jämställdhet utan alla människors kamp för friheten att vara den man är. Läs mer på www.centerkvinnorna.se

Taggar: