Ankersjö/Hamilton: Nobelpristagare och experter för samtal om stadens nya miljöprogram

Stadsmiljöroteln, Stockholms stad
Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C)

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Denna vecka har experter och ett tjugotal nobelpristagare samlats i Stockholm för att diskutera global hållbarhet. I anslutning till detta bjuder Stockholms stad in till ett seminarium idag torsdag för att diskutera hållbart stadsbyggande mot bakgrund av stadens nya miljöprogram som är under framtagande. Till seminariet, som leds av borgarråden Per Ankersjö och Ulla Hamilton, kommer deltagare från Nobelsymposiet, miljö- och energiexperter samt företagsledare.

- Stockholm är känt för att ligga i framkant både vad det gäller forskning och miljöfrågor. Därför utgör vår stad en utmärkt arena för att diskutera dessa frågor i skön förening. Anslaget från Nobelsymposiet är globalt och staden vill bidra genom att bjuda in till en kompletterande diskussion mellan nobelpristagare, forskare och näringslivsföreträdare med utgångspunkt i stadens lokala förutsättningar, säger företagarborgarrådet Ulla Hamilton (M).

- Under året tas Stockholms stads nya miljöprogram fram. Min plan är att låta alla dessa namnkunniga personer bidra i processen att ta fram miljöprogrammet. Stadens seminarium blir ett utmärkt tillfälle att ta tillvara på all kompetens och alla goda idéer, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

Presskontakt:
För kontakt med Per Ankersjö (C)
Caroline Polzer, 076-12 29 412

För kontakt med Ulla Hamilton (M)
M-pressjour, 08-508 29 222