Centerpartiet i Stockholms stad – Stäng av Kungsgatan för biltrafik

Centerpartiet i Stockholms stad

Världsmetropoler och storstäder som New York, London och San Francisco har alla infört så kallade ”Open Streets” där biltrafiken har stängts av från gaturummet och fritidsaktiviteter och kommers har tillåtits att ta över. Nu tycker Centerpartiet i Stockholms stad att där är Stockholms tur att införa detta.

Centerpartiet i Stockholms stad släpper idag rapporten ”Open Street Stockholm” där man föreslår att Stockholm som en del av stadens stadsmiljöarbete och långsiktiga vision för ett klimatsmart Stockholm ska stänga av Kungsgatan för biltrafik under helgerna på sommaren. Kungsgatan skulle då istället kunna fungera som en ny, stor, temporär stadspark fylld med kulturella evenemang, matupplevelser och fysiska aktiviteter för stockholmarna.

-          Att införa ett ”Open Streets Stockholm” skulle göra Stockholm till en mer levande stad än den är idag. Jag tror att folk behöver naturliga mötesplatser i en storstad och Kungsgatan med sitt läge mitt i City skulle utgöra en perfekt plats för liv och kommers under helgerna på sommarhalvåret säger Per Ankersjö ordförande i Stockholmscentern.

-          Att stänga av biltrafiken i innestaden, även om det är temporärt och lokalt, skulle ge en tydlig signal om att biltrafiken inte är överordnat allt annat. Vi vill med detta förslag starta en debatt om stadsmiljön där biltrafikens status är en viktig del av den diskussionen, säger Per Ankersjö ordförande i Stockholmscentern.

Hela rapporten samt bilder finns bifogade.

Frida Demervall

E-post, frida.demervall@stockholm.se