Centerpartiet presenterar 6000 möjliga nya studentbostäder

Bygg en studentstad i Hammarby Sjöstad med ny teknik

Idag presenterar Centerpartiet hur man skulle kunna bygga 6000 nya studentbostäder snabbt och till låg kostnad. Studentstaden är tänkt att ligga i industrikvarteren i Hammarby Sjöstad och innehåller både bostäder, restauranger och näringslivslokaler.

- Det är lika bra att erkänna att vi snabbt måste få fler studentbostäder i Stockholm. Våra högskolor är stadens framtid och stadens konkurrenskraft bygger på att det är attraktivt att studera här. Därför vill vi gå utanför ramarna och bygga på ett nytt sätt för att snabbt få många studentbostäder på plats, säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

- Genom att bygga med moduler kan man minska både kostnader och byggtid radikalt. Samtidigt kan det bli både miljövänligt, modernt och trivsamt. Vi har hämtat inspiration från ett liknande område i Trinity Buoy Wharf i London där man byggde till en sjättedel av kostnaden för svenska lägenheter, säger Per Ankersjö (C).

- Med förslaget vill vi också få en debatt om de orimliga byggreglerna. Vi skulle gärna se att studentstaden blev en frizon där man kan använda ny teknik för att hitta alternativa sätt att arbeta med exempelvis bullerfrågan, säger Per Ankersjö (C).

Presskontakt. Cecilia Welander, tel:  076- 1229412

Taggar: