Centerpartiet uppfyller sitt vallöfte

- Tunnelbana till Nacka, via Södermalm och Sjöstaden blir verklighet

Centerpartiet Stockholms stad

Distriktsordförande och stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C) / Miljölandstingsråd Gustav Andersson (C)

För att växa som stad och minska bilismen på samma gång är tunnelbanan helt avgörande. Det säger Per Ankersjö, distriktsordförande Centerpartiet i Stockholms stad när Alliansen enats om att inleda en förstudie av en förlängning av blå linjen till Nacka.

Centerpartiet var det enda Alliansparti som gick till val på och har drivit frågan om att bygga ut tunnelbanan i Stockholm. Centerpartiet ser tunnelbanesystemet som unikt. Det kan transportera många människor samtidigt och hålla en tät tidtabell. Tunnelbanan är dessutom ett helt eget system och tar inte plats från bussar och cyklar på gatorna.

Centerpartiet har drivit frågan om tunnelbana hårt i Stadshuset. För att växa som stad och minska bilismen på samma gång är tunnelbanan helt avgörande, säger Per Ankersjö (C) stadsmiljöborgarråd och ordförande för Stockholmscentern.

Det är med stolthet vi nu kan ta det första steget och konstatera att vi fått igenom den linjedragning vi förordade i valrörelsen 2010 säger Gustav Andersson (C), miljölandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Idag presenterar Alliansen i Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun och Värmdö kommun en överenskommelse att inleda en förstudie av en förlängning av tunnelbanans blå linje från Kungsträdgården via Södermalm och Hammarby sjöstad till Nacka. Precis den sträckning som Centerpartiet gick till val på 2010.

Läs mer om den nya tunnelbanedragningen i dagens DN http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/nu-bygger-vi-bla-linjen-till-nacka

Läs mer om Stockholmscenterns trafikpolitik här http://sll.centerpartiet.net/politiker/trafik/

För att nå distriktsordförande och stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö kontakta;

E-post, frida.demervall@stockholm.se