Christer Mellstrand (C): Det måste bli billigare att bygga högt i Stockholm

Centerpartiet Stockholms stad

Stockholmarna liksom Centerpartiet vill att det byggs mer på höjden. Med dagens höga prissättning på central mark kombinerat med tomträttsavgäldens utformning, där byggaren i princip tvingas att betala en gång till för marken för varje ny våning, gör att det blir för dyrt att bygga högt. Christer Mellstrand (C), ledamot i stadsbyggnadsnämnden, går därför ut i dagens ABC och kritiserar detta och vill att stadens ska titta på nytt ett system som kan minska kostnaderna.

-          Genom att bygga högre hus möjliggör vi för fler människor att flytta hit, samtidigt som vi kan värna om stadens parker och grönområden och utnyttja kollektivtrafiken mer effektivt säger Christer Mellstrand (C)

-          Om vi inte ändrar på dagens prissättningssystem är risken stor att vi kommer att se fler fall där projekt går om intet, så som hände med Tors Torn säger Christer Mellstrand (C)

ABC:S inslag kan ses här http://svt.se/2.33538/1.2581307/hoghusbyggen_maste_bli_billigare?lid=puff_2581307&lpos=rubrik

E-post, frida.demervall@stockholm.se