Den gröna facklan går vidare

Stockholm – Europas miljöhuvudstad 2010 går mot sitt slut och vid årsskiftet går den gröna facklan över till Hamburg, Europas miljöhuvudstad 2011. Stockholm har som första miljöhuvudstad i Europa haft tusentals besökare under året. Målet har varit att inspirera, ta lärdom och utbyta kunskaper med andra städer i världen om hållbar stadsutveckling och intresset har varit stort.

Tillsammans med Europeiska kommissionens representation i Sverige hälsar vi er välkomna till mingel den 14 december då miljöborgarrådet Per Ankersjö kommer att prata om året som varit och lämna över en gåva till Dr Joachim Rücker, Tysklands ambassadör. Även Pierre Schellekens, chef för EU-kommissionens kontor i Stockholm kommer att hålla ett anförande.

Det kommer finnas tid att samtala med Per Ankersjö och Pierre Schellekens om så önskas.

Datum: 14 december

Tid: 15:00-17:00

Plats: Europahuset, Regeringsgatan 65, plan 2, Stockholm

Pia Stenervall, kommunikationsansvarig för miljöhuvudstadsåret, tel: 08- 508 29 255

Frida Demervall, pressekreterare för Per Ankersjö, tel: 08- 508 29 413 / 0761-22 94 13

Gabriella Nilsson, pressekreterare Europeiska kommissionens representation, tel: 08 562 44 402

I konkurrens med 35 städer blev Stockholm utvald till Europas första miljöhuvudstad av EU-kommissionen. Stockholm fick utmärkelsen för stadens långsiktiga miljöarbete och det huvudsakliga målet har varit att inspirera andra europeiska städer att arbeta mer med miljön. Även invånarna i Stockholm har bidragit till utmärkelsen.

Miljöhuvudstadsåret har gjort Stockholm till en internationell förebild för hållbar stadsutveckling runt om i världen. Seminarier, miljövandringar, workshops, konst på elskåp och kulturfestivalen med tema miljö är några av aktiviteterna under året. Läs mer på http://www.stockholm.se/KlimatMiljo/Miljohuvudstad-2010/