Matavfallskvarnar blir tillåtet för förskolor och små kontor och sex nya biogasmackar biogasmackar närsta år

Stasamiljöroteln/ Stockholms stad

Stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C)

Två goda nyheter för biogasen och miljön: Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjös (C) rundabordssamtal med biogasmarknadens aktörer visar att 6 nya tankställen för biogas byggs nästa år och fler produktionsanläggningar tas i bruk. Dessutom har Stockholm Vatten AB beslutat tillåta att matavfallskvarnar kan installeras i Stockholms förskolor och på kontor med upp till tio anställda utan ansökan och utan avgift.

- Jag är mycket glad över utvecklingen men vi måste fortsätta arbeta aktivt med frågan. Under nästa år ska staden påbörja arbetet med att samla in matavfall i kärl och kvarnar i stor skala. Målet är 35 procents insamling. Om regeringen sedan höjer till 40 procent så gör vi det också. Biogasen är ett bra sätt att bli av med fossilt bränsle i trafiken, säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

- Sedan några år är det tillåtet att installera matavfallskvarn hemma i köket för privathushåll i Stockholms stad. Nu utvidgar vi den rätten även till förskolor och på arbetsplatser med upp t ill 10 anställda, så länge man har sin fastighetsägares tillåtelse. Det här är en del av Stockholm Vatten AB:s aktiva arbete med att öka stadens produktion av biogas, säger Bengt Hansson (C), ordförande i styrelsen för Stockholm Vatten AB.

fotnot: av tekniska skäl gäller inte dispensen för tillstånd för restauranger. Dessa får istället sitt matavfall hämtat via andra tekniker.

E-post, frida.demervall@stockholm.se

Tel, 0761 22 94 13