Per Ankersjö (C)/ Sten Nordin (M): Ambitiösa klimatmål och ambitiösa bostadsmål kan och måste gå hand i hand

Stadsmiljöroteln, Stockholms stad
Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C)

Finansroteln, Stockholms stad
Finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin (M)

Stockholm är ledande i Sverige på omställningen mot ett mer klimateffektivt boende men färdigställer trots det tusentals bostäder per år. I samtal med stadens experter och byggherrar finns det ingen som hävdar att Stockholms högt ställda energikrav är ett problem. Stockholm är det levande beviset på att byggkravsutredningen bekämpar väderkvarnar snarare än bostadsbristen.

Detta skriver kommunstyrelsens ordförande finansborgarrådet Sten Nordin (M), och stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) i en gemensam debattartikel i dag onsdagen den 26 juni 2013 i Svenska Dagbladet.

Hela debattartikeln kan du läsa på länk: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tuffa-miljokrav-pa-hus-hotar-inte-byggandet_8294140.svd

- Stockholm är ledande i Sverige på omställningen mot ett mer klimateffektivt boende, men färdigställer trots det tusentals bostäder per år. Kommuners möjlighet att ställa krav på energiprestanda i nybyggda hus är inte ett hot mot bostadsbyggandet säger Per Ankersjö (C) stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad.

- Vi lever i en tid då allt fler människor vill bo i städer och Stockholm beräknas bli en miljonstad inom tio år. För att kunna välkomna alla invånare behöver vi bygga fler bostäder. Stockholms stad har därför länge efterfrågat ändrade regelverk för att påskynda plan- och byggprocesser, säger Sten Nordin (M) finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad.

Frida Demervall, pressansvarig hos Per Ankersjö, Tel. 076- 12 29 413
Therez Olsson, pressekreterare hos Sten Nordin, Tel. 076-12 29 200